Вторник, 23.04.2024, 08:25
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Мировая литература » Разработки уроков [ Добавить материал ]

5 клас. Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».
15.06.2014, 12:08

Тема. Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до при¬роди в образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок 
Мета: ознайомити учнів із казкою, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст, національні особливості; розвивати навички виразного читання казки, її переказування, виділення головних епізодів, їх коментування і власне ставлення до героїв; виховувати кращі моральні якості – працьовитість, кмітливість, сміливість.
Обладнання : аудіозапис повільної музики, диво – зірочки ( для проведення релаксаційної вправи ) , комп’ютерна презентація теми ,  мети , завдань уроку, картки – кораблики , намальований плакат „Ріка Надій”, слайди з  незакінченими реченнями , картини   Г. Доре, К. Оффердінгер
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу

Перебіг уроку
І. Організаційна частина 
      1. Привітання з учнями .
      2. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок ” .

       Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення   до уроку й очікування позитивних результатів . 
     Звучить повільна музика .Учитель звертається до дітей . „Станьте зручніше і заплющіть очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок .Кожен виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть , що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . Зніміть її з неба , покладіть її перед собою , а тепер розплющіть очі . Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом .
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .
1. Технологія „Пароль” ( Ця інтерактивна технологія передбачає , що , привітавшись , учитель не пропонує всім учням сісти , а просить кожного назвати , не повторюючись ( ланцюжком ) , суттєве для матеріалу попереднього уроку слово ( словосполучення ) , ключове слово – своєрідний пароль 
2. Робота над образом головного героя казки «Фарбований шакал»

                                        Характеристика головного героя
                                 +                                                             -
Кмітливий, розумний, любив родину          Обманщик, необережний, пихатий, хвалько, лицемір

3. Постановка та розв'язання проблемного питання
У чому полягає філософський зміст казки (мораль, головна думка)? 
(Не слід видавати себе за того, ким ти не є насправді.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Слово вчителя
Сюжет про Хлопчика-Мізинчика є дуже популярним у багатьох народів, але в кожній казці відображається не лише характер героя, його пригоди, а й історичні умови, національні особливості. Маленький хлопчик і виводить своїх братів із лісу, куди батьки завели їх від голоду, і рятує від чудовиськ, і допомагає своїй родині вибратися з бідності, навіть служить при королівському дворі. Про пригоди японського Іссумбосі ми й дізна-ємося на сьогоднішньому уроці.
    2.Комп’ютерна презентація теми уроку . 
    3.Проведення вправи „Очікування” . 

    Учні пишуть на картках – корабликах кількома словами свої очікування від   
    уроку . По черзі наклеюють їх на плакат із заздалегідь намальованою рікою 
    Надій . На основі очікувань формулюється мета уроку .
    4.Комп’ютерна презентація мети , завдань  уроку . 
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
   1.Повідомлення учнів про Японію ( розповідь супроводжується презентацією)
Японія — одна з найрозвиненіших країн світу, яка прославилася своєю точною якісною технікою, високорозвиненою економікою, наукою і разом із тим зберегла самобутні національні традиції: чайні церемонії, свята споглядання прекрасних явищ природи (цвітіння сакури, сливи, першого снігу, повного місяця), різні особливі види мистецтва — ікебану, бансай, хоку, нецке та ін.
У всіх північних містах Японії, де взимку випадає сніг, підігріваються тротуари і вулиці. При цьому в Японії немає центрального опалення. Кожен обігріває квартиру як може.
Японія — маленька країна, але тут багато всього великого. Тут знаходиться найдорожчий парк розваг у світі Disney Sea і чотири з десяти найвищих американських гірок. У Токіо найрозвиненіша система метро в світі і найбільші змішані пішохідні перехрестя.
2.Слово вчителя
— Усім нам відома казка про зайця і черепаху, які вирішили позмагатися, хто швидше подолає відстань і прибіжить до фінішу. Самовпевнений заєць вирішив подрімати під кущем, поки доповзе повільна черепаха, та й проспав усе. А працьовита та наполеглива черепаха виграла змагання.
Цю казку японські матері неодноразово розповідають маленьким японцям. «Праця — основа основ!» — учить мама-японка дитину з раннього віку. А ще японська народна мудрість вчить: «Перлина любить ховатися у непоказній оболонці», «Коли працюєш, працюй заради себе, а не заради інших».
Сьогодні ми помандруємо у далеку дивовижну Японію — Країну сонця, що сходить. Хто такі японці? Що це за країна? Якими звичаями вона славиться?
        3.Інсценізація «Гостювання в японському домі»
Турист. Доброго ранку! Так ми бажаємо один одному добра й щастя, які має принести новий ранок!
Господарі дому (в японському вбранні). Охайо годзаїмас! Це означає — ми обидва рано встали й збираємося працювати.
Турист. Цікаве у вас вітання!
Господар. Так, наша народна мудрість говорить: «Хороша людина — працьовита людина». У нас, японців, дуже мало землі, де б ми могли вирощувати рис і овочі, мало природних ресурсів. Тому добробуту ми можемо досягти своєю працею.
Господиня. Наша природа надзвичайно красива і водночас жорстока та підступна. Так і чекай то землетрусу, то тайфуну, то цунамі або повені, які знищать поля, зруйнують будівлі. Відновлювати все втрачене дуже важно, а тим більше самому. Тому ми дуже дружні, за діло беремося цілою общиною.
Турист. А що то у вас за дзвіночки на вході, папірці якісь почеплені?
Господар. Це наша давня традиція. На тих папірцях — вірші. їх можна у нас побачити скрізь — і на картинах, і на предметах побуту: рушниках, серветках. Вірші ми читаємо вдома і в кафе, наодинці та з друзями.
Господиня. Наші вірші може зрозуміти той, хто любить природу. У нас є навіть таке свято, як «милування квітами» (коли цвіте сакура — японська вишня).
Турист. Я зрозумів! Ви любите спокій, зосередженість. Мабуть, у вас немає поганих людей?
Господар. Та ні, але у нас навіть злочинці люблять поезію. Ми, японці, любимо розповідати про випадок, який стався дуже давно: один чоловік, пізно повернувшись додому, застав у себе вдома грабіжника. Злочинець, злякавшись, почав вимолювати прощення і тут же зімпровізував хоку (так називаються у нас вірші). Хазяїн теж відповів віршами. Так вони змагалися до глибокої ночі, після чого господар відпустив злодія, ще й нагородив його за поетичний талант. Ось так!
Турист. Здається, я трохи починаю розуміти японців. Дякую за цікаву розповідь. А ще я чув, що японці люблять влаштовувати чайні церемонії. Не запросите?
Господиня. Із задоволенням, але тільки ввечері, коли будемо відпочивати після роботи.
4.Виразне читання японської народної казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»
5.Словникова робота

Хасі — дерев'яні палички для їжі, у Японії ними користуються замість ложок та виделок;
карета — критий візок для пасажирів, запряжений кіньми;
гета — дерев'яне взуття;
ґанок — східці, прибудова на вході в будинок;
ошатно — охайно, красиво;
вельможа — пан, високопосадовець;
спантеличений — здивований, згублений;
кімоно — традиційний національний японський верхній одяг;
оні — чудовиська в людській подобі з бичачими рогами й тигрячими іклами;
вродливий — красивий.
6. Асоціювання
Висловте асоціації до виразів: 
берегти як зіницю ока — (дуже берегти);
вибитися в люди — (зайняти напевне місце в суспільстві, отримати добру роботу, посаду, стати забезпеченим);
дременути світ за очі — (дуже далеко).
 7. Займи позицію
Чи сподобалася казка, якщо так, то чим саме?
     8.Складання  «сюжетного ланцюжка» за змістом казки
Орієнтований зразок
Чоловік і жінка моляться, щоб їм боги послали дитину- Розумне дитя - У столиці - На службі у вельможі - Напад чудовиськ - Перемога Іссумбосі - Хлопчик стає великим і одружується з дочкою вельможі.
  9. Слово вчителя
— Образ Хлопчика-Мізинчика відображений у багатьох творах мистецтва. Казки різних народів ілюстрували багато відомих художників, наприклад Ґ. Доре, К. Оффердінгер. Казка про Хлопчика-Мізинчика є і в українського народу. Вона має назву «Хлопчик — Волове вушко».
 10. Бесіда з учнями 
* Яка алегорія в казці? (Алегоричний образ Хлопчика-Мізинчика — кмітливий, люблячий син.)
* Назвіть ознаки, за якими можна встановити національну приналежність казки. (Ім'я – Іссумбосі; предмети побуту: хасі – дерев'яні палички, кімоно – національний одяг японців; оні – японські чудовиська...)
* Визначте спільне та відмінне в казках різних народів про Хлопчика-Мізинчика. (Спільне: головний герой — маленький хлопчик, який з'явився шляхом чарівництва, був розумним, кмітливим, допомагав своїм ближнім, навіть тим, хто з ним не дуже добре вчинив. Відмінне — різне походження, різні умови проживання, різні пригоди.) 
* Чому, на ваш погляд, маленького хлопчика батьки назвали саме Мізинчиком? (Найменший палець, найулюбленіший, той, кого найбільше жаліють; так називають ласкаво найменшу за віком в сім'ї дитину.)
Фізкультхвилинка 
Метелики
Ми метелики чудові,                                 Нахилити голову вліво,вправо
Маєм крильця кольорові,                           Розвести руки 
Над квітами літаємо,                                  Біг на місці, рухи руками Утоми ми не знаємо,
Пташки ми злякалися,                                Руки покласти на голову
Під квітку заховалися.                                Присісти
V. Закріплення вивченого матеріалу 
   1. Ідентифікація.
Заздалегідь підготовлені учні  зачитують уривки з  казки, а всі інші діти відгадують, хто є автором діалогу 
2.    Гра «Чарівна скринька»
Методична порада. У красиву скриньку вчитель складає речі або їх назви; учень, який витягнув назву, повинен розказати, яким чином ця річ пов'язана із казкою «Іссумбосі, або Хлопчик- Мізинчик». Наприклад: пояс (за нього сховали маленького хлопчика), голка (меч хлопчика), хасі — дерев'яні палички для їжі; чашка.
   3.Гра «Ключові слова»
Скласти з літер ключові слова до теми; пояснити, яке вони мають відношення до теми: ЧИКЗИНІМ (мізинчик), СУМСІБОСІ (Іссумбосі), СІВТЛИКЬМІТ (кмітливість).
4.Творча робота
Дібрати прислів'я, приказки, що характеризують головного герояказки.(«Невеличкий черевичок, та дорогий», «Мал, да удал»; «Мал золотник, да дорог» — російські прислів'я.)
VІ. Рефлексія .
1.    Технологія незакінчених речень .
•    На уроці для мене цікавим було ... 
•    Найбільше мені сподобалося... 
•    Я іду з уроку із ... 
     2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
      Продовжте речення:
—    Особливо мені подобається в характері Іссумбосі....
    3.Слово вчителя .
     На початку уроку кожен із вас зняв із неба зірку . 
•    Чи здійснилось ваше бажання ?
•    Чи знаєте ви , що треба зробити , коли з неба падає зірка ?
Я хочу запропонувати вам переглянути відео - ролик, який продемонструє зоряне небо і зорепад, який трапляється дуже рідко. І саме цей зорепад я хочу подарувати вам, дорогі діти, і побажати , щоб усі загадані вами бажання та  заповітні мрії обов’язково збулися .

VІ. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати казку, характеризувати героїв. Підготувати повідомлення про Китай (для окремих учнів).
                                                        

Категория: Разработки уроков | Добавил: panova
Просмотров: 12696 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск