Тема: Запорізька Січ та звичаї , за повістю М. В. Гоголя “Тарас Бульба”.
Мета: показати звичаї Запорізької Січі , їх вплив на козаків; продовжувати підбір матеріалу для зіставлення образів Остапа й Андрія; вдосконалення навичок роботи над текстологічним аналізом твору; виховувати культуру зв'язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, образність; формувати вміння встановлювати асоціативні зв'язки між різножанровими творами мистецтва.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання
На дошці 2 учні пишуть плани III, IV глав , 2 учні - V, VI глав; з місця кілька учнів читають свої плани.
Рецензування, корекція планів усім класом.
2. Обговорення законів, традицій і звичаїв Запорізької Січі
• За що найбільше карали на Січі?
• Чому закони були такими жорстокими?
• Як це співвідноситься з «вічними істинами » і біблійними заповідями («Не вкради » , «Не убий»)?
3. Виступ учня , який проводив словникову роботу ( «кошовий отаман», «курінний отаман», «ляхи» , «литаври», «палиця» )
4. Усний виклад - мініатюра - «входження в образ»
Від імені Тараса Бульби необхідно близько до тексту розповісти про бойову підготовку Остапа й Андрія . Уточнюючі питання :
• Чому з вуст батька прозвучало: «Не Остап , а добрий , добрий також вояка!»?
• Чому Тарас наполягав на поході ?
II. Формування нових знань , умінь і навичок
Бесіда з елементами текстологічного аналізу .
• З ким воювало козацьке військо , вирушивши в похід?
• У чому полягала тактика запорожців у бою під Дубно?
• Хто прийшов вночі до козацького табору?
• Як ви вважаєте , чи можна було відмовити в хлібі для панночки та її матері? Чи полягає в цьому зрада?
• Збирався чи Андрій просто віднести їду вмираючим від голоду ? Мучили чи його сумніви?
• Хто з табору козаків звернув вночі увагу на ходіння Андрія?
• Чи була панночка впевнена в тому , що Андрій прийшов назовсім?
• З чого власне починається зрада Андрія?
• Чому Гоголь показав , що слідом за прибуттям Андрія в обложене місто прибула їжа ? ( Зрада полягає не в тому , що хліб приніс (хліб виявився непотрібним ) , а в тому , що від своїх зрікся. )
III. Підведення підсумків уроку з використанням прийому «Вільний мікрофон»
• До чого підводив нас Гоголь , розповідаючи про закони і звичаї Січі? (Для автора головне - святість товариства, відповідальність перед суспільством)
• Навіщо Тарас так наполягає на відмінності між Остапом і Андрієм в бою ? Що він має на увазі перш за все? (Уміння Остапа думати про товаришів , про загальну користь і бажанні Андрія виділитися)
• Що стало причиною зради Андрія?
• Як Гоголь пояснював людську сторону його вчинку ?
• Чи можна зрозуміти і виправдати героя?
IV. Домашнє завдання
Читати глави VII , VIII , скласти план . Виписати цитати з глави VI - про Андрія , гл. VII - про Остапа ; відзначити в тексті VIII глави художні особливості , характерні для фольклору ; підібрати питання для « тлумача » (« перекладача »).
|