Пятниця, 19.04.2024, 02:49
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Украинский язык » Тестирование [ Добавить материал ]

Завдання з теми "Іменник"
27.03.2016, 13:13

Завдання 1. Прочитайте. Випишіть окремо іменники: а) загальні назви; б) власні назви.
Тихе невеличке містечко Узин, клаптик рідної української землі. Можливо, ще кілька років тому ти, юний друже, і не знав про його існування, як і мільйони інших людей, що населяють нашу кораїну. Скільки таких містечок? Тисячі. Але ти, обов'язково знайдеш це місце на карті поблизу Києва, недалеко від Білої Церки. Батьківщина героя! Так, це він, Павло Романович Попович, герой, космонавт, невмирущим подвигом навіки прославив Україну.(Л. Безуглий).

Завдання 2. Спишіть, вставляючи відповідні букви.
Делегація українських селян виїхала з (В,в)аршави до села (В,в)ільхівці. Голова (К,к)олгоспу ("Ж,ж)овтень" сидів у першій машині. Краєвиди здавалися знайомими: такі можна бачити і в північних областях (У,у)країни. Польські селяни зустріли їх усім селом. Несли на вишитому рушнику хліб-сіль. А перед натовпом на тлі блакитного весняного неба майоріли на вітрі прапори (У,У)країни і (П,П)ольщі. Тихо лягали вінки. Тихо стояли люди...
(В.Козаченко)

Завдання 3. Прочитайте. Випишіть окремо іменники: а) загальні назви; б) власні назви.
Тихе невеличке містечко Узин. Ти обовязково знайдеш це місце на карті поблизу Києва, недалеко від Білої Церки. Батьківщина героя! Так, це він, Павло Романович Попович, герой, космонавт, невмирущим подвигом навіки прославив Україну. Тут він народився 1930 року, тут навчався у школі, тут вступив до піонерської організації, звідси вирушив у великий життєвий шлях, який вивів його на орбіту нашої планети.
(Л. Безуглий).

Завдання 4. Спишіть, вставляючи відповідні букви.
Перед натовпом на тлі блакитного весняного неба майоріли на вітрі прапори (У,У)країни і (П,П)ольщі. Тихо лягали вінки. Тихо стояли люди. Ніхто не розовляв, не потрібні були тут довги промови. І лише старенька колгоспниця з (К,к)иївщини, та й то більше до себе, ніж до інших, тихо сказала:
- Спокійно спіть, дорогі синочки. Ваша справа живе на (Б,б)атьківщині і тут, на польській, политій вашою кров'ю землі. І вас ніколи не забудемо ні ми, ні ваші друзі.
(В.Козаченко)

Завдання 5. З наведених речнь випишіть: а) загальні та власні іменнники; б) назви істот і неістот.
Іван Сірко наклежва до видатних політичних діячів і козацьких полководців України. Наприкінці двадцятих років сімнадцятого століття він буд учасником морського походу запорізьких козаків на чолі з Богданом Хмельницьким проти турецької фортеці Трапезунд на південному узбережжі Чорного моря. Відтоді Іван Сірко став сподвижником Богдана Хмельницького, брав активну участь у визвольній війні українського народу (1648-1654), творенні української держави.
(Г.Сергієнко)

Завдання 6. Спишіть. Підкреслить іменники, визначте в них рід, число і відмінок.
Останній грім давно скотився з даху...
Стекло по ринвах сонце і дощі,
І у саду дерева вже без страху
Вдягають позолочені плащі.
Без боязні вдягавють,бо ніхто тут
За пишноту вже їх не осміє...
Займається на гілці позолота,
І сад багряним маревом стає.
(Г.Чубай)

Завдання 7. Спишіть. Підкреслить іменники, визначте в них рід, число і відмінок.
1. Про мудрий голос Руставелі і про зазивний звук зурни, про виноград на сірій скелі, мов розпис давньої стіни, товариши мої пісали - товариш Лермонтов між них. 2. Тож відрікаюся зарані сказати річ якусь нову, та радий я, що Чіковані і Леонідзе другом зву. (М.Рильський. "Грузія")

Завдання 8. Спишіть. Підкреслить іменники, визначте в них рід, число і відмінок.
1. За Ригою над Даугавою зозуля кує неугавно. 2. Я дивлюся на плин води і на хвилі, що грають райдужно. 3. Вітер Райніса віє в лице, мої губи і очі овіює. 4. Прилітають бджоли з Лієпаї, із Курляндії - по нектар, щоб нести його в дальні вулики. (В.Лучук. "Латвійські мотиви.")
Завдання. Спишіть. Виділіть іменники, визначте в кожному з них відмінок.
Всяк, хто пр...їде в (К,к)ирилівку, намагається відшукати оту шевченківську хату. Але її давно немає. Камінь, що л...жить на тому місці, вказує, що саме тут стояла вона. З високого пагорба відкриваєт...ся чудесна долина, внизу голубіє плесо ставків, сади, св...щенна земля, не раз оспівана поетом у його чудових віршах, картинах, творах. (І.Цюпа).

Завдання 9. Спишіть. Виділіть іменники, визначте в кожному з них відмінок.
Хатини, яку ми з малку звикли бачити на сторінках наших підручніків, немає, але зате на старому подвір...ї (Ш,ш)евченків виріс великий будинок, оточений трояндами, любистком і вишнями, - це м...моріальний музей Тараса Шевченка. (І.Цюпа).

Завдання 10. Спишіть. Визначте відмінок кожного іменника, прийменники підкресліть.
Читати годину, читати протягом години; приїхати до міста, приїхати в місто; вважати другом, вважати за друга; книга братові, книга для брата; підніматися горою, підніматися на гору.

Завдання 11. Спишіть. Визначте відмінники іменників, ужитих у наведених реченнях.
1. Не забувай за отчий свій поріг, але й кермуй політ за обрії незгнані - і мислі, і часу закони невблаганні неси в будучину, на плетиво доріг. (А.М.). 2. Не для людей, тієї слави, мережані та кучеряві оці вірші віршую я... 3. Мені легшає в неволі, як я їх складаю. 4 З-за Дніпра мов далекого слова приймають і стеляться на папері, плачучи, сміючись, мов ті діти. 5. І радують одиноку душу убогую. 6. Любо мені, любо мені з ними, мов ботькові багатому з дітками малими.(Т.Ж.).

Завдання 12. Спишіть. Визначте відмінники іменників, ужитих у наведених реченнях.
1. В день ясний і в ночі горобині, в рідній чи в далекій стороні, - ти в моєму серці, Україно, душею Шевченка гомонит. 2. Хрущі Гаїв зеленограй. А молодик такий, хоч зараз в діадему даруй своїй Чурай. 3. Північ зморила усе до ноги, тільки місяць повис, мов улалюк кольє. (З тв. Б.Олійника). 4. На плеса з вирію ключами високо линуть журавлі. 5. Он на стрункій та високій осичині листя пестливо тремтить. 6. Із садочка красно пахощами віє. 7. Зіходить місяць, гаснуть зорі, з-за гаю спів несе луна. 8. Серце в грудях б'є якось сміливо, і скриляється надія. (З тв. М. Старицького)

Завдання 13. Подані іменники запишить у три колонки за родами.
Тополя, мужність, птаство, хлопці, канікули, ячмінь, повінь, коріння, проміння, листя, робітники, Україна, Сибір, Баку, Черкаси, таксі, путь, круча, дівча, зілля, рілля, колібрі, кенгуру, рандеву, фламінго, маестро, лото, президія, токар, суддя, дитинча, лисеня.

Завдання 14. Визначте, до якого роду належать іменники.
Дзвін, долина, степ, лось, дівчина, хлопець, учень, учениця, староста, листоноша, кір, батько, Ілля, Валя, лебідь, жирафа, слон, селянин, селянка, українець, українка, ножиці, пустощі, кукіцль, ваюшка, колібрі, чкерепаха, снігур, синиця, Баку, Медео, Дніпро, Кравченко, Татарчук, брат, братова, пюре, мадам, місіс.

Завдання 15. Від іменників чоловічого роду, де можна, утворіть іменники жиночого роду.
Піаніст, машиніст, артист, белетрист, курсист, фінансист, органіст, турист, тракторист, бульдозерист; шофер, інженер, комбайнер, гравер, мінер; суддя, секретар, орендар, скляр, бетоняр, маляр, столяр; перекладач, викладач, слухач, орач; скрипаль, доктор, доцент, професор, академік; директор, адміністратор, оратор.

Завдання 16. До поданих іменників доберіть прикметники і запишіть як словосполучення; поясніть, якого роду іменники.
Шосе, Кутаїсі, собака, путь, купіль, кашне, білоручка, плакса, лібрето, вовчище, ручище, вуаль, Умань, Чигирин, Удай, Чернівці, Суми, Трубіж, Яготин, Інгул, Коростень, Стрий, Ізмаїл, Псел, Батурин, директор, слюсар.

Завдання 17. Подані іменники запишить у три колонки: а) іменники що вживаються в однині й множині; б) іменники, що вживаються тільки в однині; в) іменники, що вуживаються тільки в множині.
Радість, радощі, почуття, хитрун, хитрощі, хитрість, гілка, дрова, листя, Альпи, Кавказ, гори, селянство, село, зернина, двері, жнива, врода, хлопці, рослинність, стебло, піжмурки, дерева, дітвора, сани, людство, Петро, Суми, Барановичи, міста, вулиці.

Завдання 18. Випішить у стовпчики іменники, які вживаються: а) в однині і в множині; б) тільки в однині, в) тільки в множині.
Степи, лінії, витрати, дрова, ложки, ночви, ворота, квіти, пахощі, Карпати, танці, заздрощі, оглядини, традиції, краї, береги, обличчя, кущі, барви, очі, чоботи, васильки, пригоди, пересуди, роздоріжжя, примхи, бандура, доброта, робота, вість, вість, пильність, радість, радощі, пошта, кошти.

Завдання 19. Випішить у стовпчики іменники, які вживаються: а) в однині і в множині; б) тільки в однині, в) тільки в множині.
Ковзани, ковзани, лід, сніг, терен, горобина, студентство, повість, середовище, жнива, косовиця, достатки, доля, сум, овочі, цукор, терези, вечір, вечорниці, земляцтво, проводи, весілля, граблі, вила, белізна, сіни, носилки, рушник, вугілля, Прилуки, Ужгород, Крим, Піренеї, Рим, Японія, Білорусія.

Завдання 20. Запишіть подані іменники у три стовпчики: іменники, що мають і форму однини, і форму множини; іменники, що мають только форму однини; іменники, що мають тільки форму множини.
Бандура, доброта, робота, вість, пильність, радощі, пошта, кошти, башта, далечінь, червень, гребінь, Харків, жнива, вороння, ріка, листя, агрус, пісок, фінанси, дитина, діти, дітвора, дитя, халва, дрова, давнина, кавказець, Кавказ, указ, рідня, кухня, знання, збирання, звірина, перина, птах, птахи, птаство, пташка.

Завдання 21. Подані слова запишіть в чотири колонки за відмінами.
Сіль, джміль, теля, стеля, гілля, рілля, маля, роль, межа, задача, мідь, піч, полум'я, тім'я, курча, курчатко, селище, площа, річ, ворота, сирота, перо, бюро, кров, соловей, алея, праця, горня. Хлопя, хлопець, радість, міць, подорож, роздоріжжя, дорога, лоша, дитя, життя, стаття, блакить, ланкова, вітер, море.

Завдання 22. З поданих речень виберіть іменники, крім тих, що повторюються, і, поставивиши їх у початковій формі, запишить у колонки за відмінами.
Велику українську писменницю Лесю Українку грузинський народ називає і своєю дочкою, бо останні роки життя провела вона на грузинській землі.
Грузинський письменник Аміран Шеварнідзе і художник Тенгіз Глонті прередали літературно-меморіальному музею Лесі Українки свій подарунок: карбівку, де Тенгіз Глонті майстерно зобразив поетесу, до якої при горнулося оленя. Це симворл доброти. А колосся пшениці й грона винограду символізують дружбу українського і грузинського народів. (З газ. "Літературна Україна")

Завдання 23. З поданих речень виберіть іменники та розберить їх крім тих, що повторюються, і, поставивиши їх у початковій формі, запишить у колонки за відмінами.
1. Гаї привітні шумлять над маревом ланів.  2. І пелюстки свої блакитні сонцем пролісок розкрив.   (В. Слюсар)

Завдання 24. З поданих речень випишіть іменники та розберить їх як частину мови.
1. Так ніцхто не кохав. Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання.  2. Ми з тобою одні. Ми у полі одні. Он зірка в небі пролетіла...  (В.Слюсар)

Завдання 25. З поданих речень випишіть іменники та розберить їх як частину мови.
1. І так же пісня за рікою летіти буде в темноту.  2. Ми у полі одні. І все пливуть кудись хвилини без вороття.  (В.Слюсар)

Завдання 26. З поданих речень випишіть іменники та розберить їх як частину мови.
1. По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.  2. Сніги укрили трави. Гудуть дроти.  (В.Слюсар)

Завдання 27. Провідміняйте подані іменники в усіх відмінках.
Марія Кравчук, пальто, ВУЗ, бра, Світлана Білоножко, ЗАГС, амплуа, фрау. Віра Повалій, меню, інтервю, Алла Хруло, адажіо, какаду, резюме.

Завдання 28. Провідміняйте подані іменники в усіх відмінках.
Оксана Зільбер, актельє, монпансьє, папє-маше, фойє, турне, соло, сопрано. Рагу, колібрі, попурі, кольрабі, поні, Ірина Білик, ООН, КПІ, комполку.

Завдання 29. Провідміняйте подані іменники в усіх відмінках.
Майя Усенок, трюмо, кіно, купе, Олена Покотило, меню, піаніно, шасі. Ярослава Головченко, жюрі, метро, Віта Волосевич, кенгуру, пальто.

Завдання 30. Спішить. У поданих реченнях визначте рід та відмінок кожного незмінного іменника.
1. Видно трасу з півночі на південь, мармурові станції метро. (Дм.). 2. Стояла жінка в чорному манто. 3. Назустріч з туману виринуло авто. 4. Паровози вийшли з депо. 5. Новому жюрі запропонували оголосити наслідки конкрсу.

Завдання 31. Визначте групу кожного іменника; поставте їх у знахідному відмінку однини та в родовому множини.
Правда, бригада, тополя, береза, вільха, стаття, миша, сім'я, Олекса, губа, пекарня. Книжка, кладка, стежка, суша, душа, бородище, Валентина, Галя, Оля,  муха.

Завдання 32. Визначте групу кожного іменника; поставте їх у давальному і місцевому відмінках однини.
Лисиця, зірка, посуха, пуща, сторінка, річка, гірка, перемога, рілля, колія, місія.  Скринька, полька, черешня, блузка, хустка, пісня, суддя, вишивка, мережка, бійка, староста.

Завдання 33. Визначте групу кожного іменника; поставте їх у орудному відмінку однини.
Сажа, круча, мята, лопата, сторона, праця, огорожа, сторожа, Докія, олія. Господиня, лисиця, зірка, правда, бригада, тополя, береза, вільха, стаття, миша, сім'я.

Завдання 34. Визначте групу кожного іменника; поставте їх у родоому відмінку множини (де треба, з паралельними значеннями).
Вишивка, мережка, бійка, строста, капстина, моржина, кухня, пісня, суддя, мережа, легеня, сім'я. Загадка, спідниця, блузка, хустка, обручка, губа, пекарня, книжка, кладка, стежка, суша, муха.

Завдання. 35 Подані іменники запишить у три колонки за групами.
Байкал, башкир, бджоли, бетоняр, богатир, бондар, газетяр, голяр, дігтяр, жар, загар, Ігор, календар, картяр, ковзаняр, комар, каменяр, кулінар, Лазар, ліхтар, монастир, муляр, орієнтир, перпендикуляр.

Завдання 36. Подані іменники запишить у три колонки за групами.
Пекар, перукар, пісняр, пластир, повістяр, пухир, санітар, сміттяр, столяр, свічкар, скляр, слюсар, свердляр, фігляр, формуляр, цвинкар, циркуляр, ювіляр, банкир, бджоляр, бетоняр, богатир, бондар.

Завдання 37. Розподіліть іменники ІІ відмини за групами.
Барвінок, звіробій, полин, кукіль, спориш, аїр, глід, калган, кріп, любисток, первоцвіт, мак, хміль, ялівець, гірчак, дягль, живокіст, клин, пирій, чебрець, хвощ, чистотіл, щавель, яр, скляр, тесляр.

Завдання 38. Розподіліть іменники, які закінчуються на р, на групи.
Звір, мир, дар, якір, Ігор, Назар, професор, вітер, оратор, пісняр, яр, школяр, муляр, сухар, Каїр, архітектор, явір, футляр, пекар, бондар, скляр, тесляр, газетяр, ліхтар, мур, сир, поговір.

Завдання 39. Поставте іменники у родовому відмінку однини.
Сад, око, портфель, плач, вівторок, зал, дим, олово, граніт, льон, бензин, молоко, град, грім, дощ, колосок, Байкал, Казбек, Удай, Дністер, Дніпро, рукопис, сантиметр, міліграм, квадрат, присудок, корінь, коріння, витвір.

Завдання 40. Поставте іменники у називному відмінку множини.
Селянин, громадянин, грузин, вірменин, болгарин, хліб, грунт, повістяр, плече, вухо, інститут, вітер, вальс.

Завдання 41. Поставте іменники у родовому відмінку множини.
Вінничанин, почуття, дно, галичанин, право, сузір'я, поле, вокзал, швець, перукар.

Завдання 42. Поставте іменники у знахідному відмінку множини.
Брат, довідник, ведмідь, диреткор, машиніст, депутат, дах, острів, різець, ключ, питання, реферат.

Завдання 43. Поставте іменники у родовому відмінку множини.
Жаль, степ, романтизм, грунт, син, паркан, трамвай, тролейбус, узгірря, обличчя, лице, листопад, міст, спосіб, дозвіл, прогін.

Завдання 44. Вставте та підкреслить пропущені закінчення іменників І і ІІ відмін.
Красиве сел... Очеретк... Удосвіта вкривається легким туманц..., а на сход... сонц... прояснюються зелені садк... . Там і груш... ростуть з кулак. Там і рясні яблун... , і слив... . Там і вишн... найдобірніші. А про квітник..., то й говорити нен доводиться: на них оч... можно забути!

Завдання 45. Випишіть іменники ІІІ відміни; провідміняй те по одному іменнику, що закінчується на м'який риголосний, на твердий приголосний і на два приголосних звуки.
Мама, деталь, велич, долоня, плющ, зустріч, портрет, піч, мед, подорож, кров, заполоч, Казань, біль, кір, Сибір, честь, мораль, путь, тюль, ансамбль, сталь, пароль, гість, акварель, радість, пастораль, здобич, грубість.

Завдання 46. Випишіть іменники в орудному відмінку однини.
Педаль, жовч, ненависть, скритість, мораль, путь, діагональ, мазь, вуаль, подорорж, мідь, віддаль, область, користь, тінь, заполоч, каламуть, синь, даль, чернь, зелень, сухість, спадковість, неповторність, сіль, тінь, ніжність.

Завдання 47. Перепишіть речення, іменники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку й числі. Замість крапок впишить букви и або і.
1. Поява ор...г...нальних (повість) І.Нечуя-Левицького була паідготовлена попереднім розвитком української прози. Тут слід згадаати перш за все поетичне зобпраженння селянсмтва в (повість) Квітки, оповідання Марка Вовчка, незр...внянні за (мелод...йність) та (природність) інтонац...й. 2. Письменник... - реалисти зам...слювалися над (суть) складних звя'зк..в людини з суспільним оточненням, вдумливо протестували пр...г...ни соц...альної (нерівність).    (Н.Крутикова "З глибини ждиття")

Завдання 48. Перепишить речення, іменники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку й числі. Замість крапок впишить букви букви и або і.
1. За силою й (правдивість) художнього відтворекння селянського життя, його (суперечність) і конфліктів на грунті пр...ватної (власніть) на землю "Кайдашева сім'я" по праву займає почесне місце в світовій літератур... . 2. Характерною (особливість) реалістичного ст...лю п...сьменника було поєднання в...мог і досягнень сучасного реалістичного мистецтва з багатовіковим досвідом українського фольклору. (Н.Крутикова "З глибини ждиття")

Завдання 49. До поданих іменників допишіть у називному, родовому, давальному і орудному відмінках однини іменники, що означають істот, малих щодо віку.
Зразок. Зозуля, зозуленя, зозуленяти, зозуленяті, зозуленям.  Лебідь, качка, верблюд, орел, кішка, тигр, лев, білка, цуцик, темниця.

Завдання 50. До поданих іменників допишіть у називному відмінку множини відповідні іменники, що означають назви істот, малих щодо віку. В іменниках називного відмінка множини виділіть основу і закінчення.
Зразок. Качка, каченята,   Ведмідь, чайка, голуб, небіж, галка.

Завдання 51.Провідміняйте іменники: горня, коліща, плем'я.

Завдання 52. Випишіть іменники IV відміни, провідміняйте два іменники, що мають у непрямих відмінках суфікс -ат і -ен.
Листя, дитя, ягнятко, плем'я, оленятко, хлопчик, хлоп'я, ім'я, волосся, курча, поняття, завзяття, сім'я, ягня, дитятко, курчатко, лоша, лошатко, дівчатко, дівча, солов'ятко, вороня, внученя, внуча, внучатко, вовча, орля, орленя, лисеня, ведмежа, ведмежатко, соколя, соколятко, солов'я, солов'ятко, сороча, дрозденя, собача, собаченя, тім'я.

Завдання 53. Перепишіть речення, розкрийте дужки, слова поставте в потрібному відмінку.
1. У (щеня) якого розуму питати? 2. Аж суне Вовк - такий страшенний та здоровенний! Та так прямісінько й біжить до бідного (ягня). (Ягня) нікуди тікати. 3. Ет, реп'яхами дорікаєш, - сказав Бровко. - А пам'ятаєш як у пекарні був (щеня).? 4. Годі бігать і скакать: буду загадку казать. 5. Спитав я (голуб'я) моїх: Що ж воно бігло по дорозі?    (з тв. Л. Глібова)

Завдання 54. Перепишіть речення, в іменниках, що вживаються тільки в множині, виділіть закінчення.
1. У віконце гляне, за ворітьми стане, щоб розважить свою тугу, чи не йтиме козак з лугу. 2. От заходився раз Кирило мій плести у хаті ясла. 3. Нарипавшись у сінці з хати, бажають двері відпочить. 4. Моторним дітям - торба сміху, мені - солодкий буханець. ( з тв. Л. Глібова)

Завдання 55. Перепишіть речення, в іменниках, що вживаються тільки в множині, виділіть закінчення.
1. Оце я, бач, булла на службы … . Наставили мене суддею до курей, я їх кохала, як дітей. 2. Велике діло, братця, гроші! З грошима й дурні прехороші. 3. Гусятник-хлопець заганяв до берега гусей додому. 4. Гелгочуть гуси між собою. 5. Де ж вона в світія правда тая, коли такеє діється з гусьми? ( з тв. Л. Глібова)

Завдання 56. Поставте іменники у родовому відмінку, визначте закінчення.
Двері, ножиці, гари, обценьки, граблі, Чернівці, оглядини, гроші, висівки, Ромни, переговори, духи, макарони, лещата, дрова, сани, Альпи, штани, вечорниці, досвідки.
Зразок.
Канікули    -    канікул,   штани    -    штанів.

Завдання 57. Провідміняйте подані іменники в усіх відмінках і запишить. Виділіть закінчення та основу цих іменників.
Гімалаї, окуляри, гордонці, Афіни, ворота, ножиці.
Зразок.
Н.    Сіни    Двері
Р.    сіней    дверей
Д.    Сіням    дверям
З.    Сіни    Двері
О.    Сіньми    Дверми і дверима
М.    У сінях    На дверях
К.    Сіни    На дверях

Завдання 58. Випішить окремо: іменники, основа яких складається тільки з кореня, іменники з префіксами, іменники з суфіксами, іменники з префіксами і суфіксами, іменники з двома коренями.
І здається мені, що минувши потемнілі вітряки, я входжу в синє крайнебо, беру з нього свою зірку та й навпростець полями поспішаю в село. А в цей час невидимий сон, що причаївся в узголов'ї на другому покосі, торкається повік і наближає до мене зірки. Їх стає все більше та більше, ось вони закружляли, наче золота метелиця, я почув їхній шелест, їхню музику... і поплив, поплив на хиткому човнику по химерних ріках сну.
(М. Стельмах)

Завдання 59. До поданих слів доберить їх твірні слова й запишить. Виділіть словотворчі префікси. До якої частини мови належать твірні та подані слова?
Зробить фонетичний розбір словаа неділя.   Прораб, прародич, паросток, супротивник, супісок, недоля.  

Завдання 60. Спишіть речення без дужок. Поясніть написання не.
Зробіть фонетичний розбір слова кращої.
1. У годину грізної (не) безпеки пліч-о-пліч боролися росіяни і українці, білоруси і казахи - всі народи нашої (багато) національної Батьківщини. 2. Людська (не) доля будила (не) рохзпач в мені, а бажан...я кращої долі, яснішої.ж (Л.Укр.). 3. Краще згоріти на роботі, ніж заіржавіти від (не) робства. (Гонч.) 4. (Не) зло в нас на знаменах, а првда світова. (Рильск.)

Завдання 61. Подані іменники поставте в родовому відмінку множини і запишіть у три колонки: 1) іменники, в основы яких не відбулося ніяких змін; 2) іменники, в основі яких відбулося чергування голосних; 3) іменники, в основі яких з'явилися вставні голосні звуки.
Мрія, казка, весна, крапля, буря, гора, ягода, вишня, вільха, пальма, береза, бджола, лелека, долоня, пісня, дорога, розмова, брова, думка, сестра, царівна, сирота, доба, шахта, гиря, робота, нагорода, сторона, сім'я, читальня.

Завдання 62. Утворіть від поданих кореневих слів слова з префіксами і суфіксами, які поєднуються з ними:

Кінь    -     
Ліс    -     
Стіл    -     
Віз    -     
Ніс    -     
Рук    -     
Відповідно виділіть префекси і суфікси в утворених словах.

Завдання 63. Перепишіть речення, вставляючи на місце крапок букви е, и, і. Виділіть відповідно суфікси в даних словах.
1. Бачить хлоп...к: садять сад, - він поміг кончати ряд. 2. Ранок дасть тобі кубанку, сам поїдеш на коні з сон...чком при стремені. 3. Доня він..чок візьме, вимете хату... Батько сміється - Дон..чко - доню! 4. Я вбіжу із вул..ці, дзвінко, лунко заспіваю, наче пташ...чка у маї (З тв. П.Воронька). 5. І з дал...ни нам мерехтли озера, мар... в степових (М.Н.) 6. Кам..ння вилискувало проти місяця тьмяними скалками (О.Г,). 7. Повітря потрібнен для гор...ня пал..ва в печах.

Завдання 64. Перепишіть речення, вставляючи на місце крапок букви е, и, і. Виділіть відповідно суфікси в даних словах.
1. Село як на долоні, так мені в очах і замигтіли білі хати, колодязне цямр..ння, розквітли садки і городи. 2. Наша хата на горі, на самому шпил..чку стояла. 3. І в кімнатах у нас було гарно: вичищено, вилощено, покрашщено, - і крісл...чко, і стол..чок. 4. На столі коло баби усякі печ..ва, усяка печена птиця, ковбаси. 5. Намисто добре; на намисті дукач з кам...нням дорогим. 6. Ох, Марус...чко мила! Марус...чко люба! Бідна ж твоя голівонька. 7. "От і літ...чко красне минулося, - промовила. - Сон...чко ще світить, та не гріє". 8. Тільки Горпина трохи веселенька, тішитьс малою дон...чкою: "Свекор бубл...ком манив - не хоче!" (М.Вовчок)

Завдання 65. Утворить слова з абстратктним значенням так, щоб словами з їх твірними основами були подані. Виділіть суфікси. Поставте знаки наголосу. З двома - трьома словами складіть речення.
Зразок. Рішити - рішення.
Вивчити, угноїти, повернути, озброїти, продовжити, освоїти, визволити, передбачити.

Завдання 66. Спишіть речення, розкриваючи дужки.
1. Позбулись ми (не)долі, нужди. (Бр.) 2. О, (не) жаль, а гнів мене пече. (Рильськ.) 3. Слово - (не) горобець: випустииш - назад не вернеться. (Н. Творч.). 4. (Не) правдою світ пройдеш, та назад не вернешся. (Н.творч.). 5. Розвернися ж на всі боки, ниво0десятино, та посійся (не) словами, а розумом, ниво! (Шевч.)

Завдання 67. Спишіть речення, розкриваючи дужки.
1. У годину грізної (не) безпеки пліч-о-пліч боролися росіяни і українці, білоруси і казахи. 2. Людська (не) доля будила (не) розпач в мені, а бажан...я кращої долі, яснішої. (Л.Укр.). 3. Краще згоріти на роботі, ніж заіржавіти від (не) робства. (Гонч.) 4. (Не) зло в нас на знаменах, а правда світова. (Рильск.)

Завдання 68. Випишіть попарно однокоренні слова з протилежним значенням.
Грамотність. Порядок, нещастя, залежність, непорядок, незалежність, виконання, неграмотність, невиконання, щастя.

Завдання 69. Подані словосполучення замінть словами з префіксом не-.
Зразок. Відсутність точності - неточність.
Погана погода. Низький урожай. Відсутність уваги. Погані знання.

Завдання 70. Випишіть іменники у дві колонки: у першу - слова, в яких не - префікс, у другу - в яких не належить до кореня (коли слово без не - не вживається).
Недуга, несправедливість, нечемність, ненависть, невід, неук, неволя, немовля, ндостаток, недоля, непривітність, незаперечність, неспроможність, неточність, непогода, неувага, незнання, негода, непрада, неробство, небезпека.

Завдання 71. Від узятих в дужки чоловічих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть їх попарно з вланими іменами.
1. Ганна (Макар), Марія (Павло), Тетяна (Сергій), Надія (Костянтин), Алла (Василь), Олена (Максим), Лідія (Георгій);
2. Іван (Микола), Олексвандр (Кузьма), Михайло (Тимофій), Андрій (Дорофій), Петро (Юрій), Володимир (Олекса).
Виділіть суфікси у чоловічих та жіночих іменах по батькові.

Завдання 72. Від узятих в дужки чоловічих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть їх попарно з вланими іменами. Виділіть суфікси у чоловічих та жіночих іменах по батькові.
1. Лідія (Георгій), Катерина (Лука), Лариса (Корній), Людмила (Яків), Олена (Максим), Алла (Василь);
2. Гнат (Кирило), Василь (Онуфрій), Микорла (Степан), Всеволод (Ілля), Володимир (Олекса), Петро (Юрій).

Завдання 73. Перепишить словосполучення, виправлячи помилки в суфіксах і закінченнях імен по батьові.
1. Розмовляю з Андрієм Петровичем. 2. Звернися до Степана Вівталієвича. 3. Запитайте Софію Олексіївну. 4. Поїдьте до Свирида Анатолійовича. 5. Скажіть Богдану Хомичеві. 6. Віднесіть Марії Петрівні. 7. Зошит Людмили Григорівни. 8. Відвідайте Ганну Іллівну. 9. Порадтеся з Василем Павловичем. 10. Прийшов Олег Костевич. 11. Скажіть нам, Надія Аркадіївно.

Завдання 74. Взяті в дужки власні імена потавте за змістом речень у потрібному відмінку.
1. Машина мчалась місцями, добре знайормими (Трохим Сидорович) ще з дитячих літ (Гончар). 2. (Ніна Федорівна) найбільше цікавили гірські джерела. (Гончар). 3. Двері до палати розгахнулись, і повз нього пробігла жінка, яку Тригуб називав (Марія Антонівна). (Жур.). 4. Глибоко запалі очі (Макар Семенович) зацвіли тихим щастем (Коз.). 5. Гостював саме того літа в учителів брат учителькі (Докія Петрівна) - художник. 6. Ну, ну, заходьте, (Докія Петрівна). Гостею бедете. (Гол.). 7. З (Ганна Василівна) Туряницею ми знайомі давно (Ігню). 8. Ми подякували (Володммир Павлович) за хорошу організацію літературного вечора.

Категория: Тестирование | Добавил: panova
Просмотров: 1581 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск