Адам Міцкеви "Дзяди"
Однією з кульмінаційних вершин третьої частини «Дзяди" сцена II, яка вміщує в себе так звану імпровізацію монолог Конрада, в якому він висловлює своє загальносвітоглядне і національно-патріотичне кредо. В цій імпровізації звеличується поетичне слово, з якого народжуються високі думки, наголошується на особливій ролі поета, який порівнюється із Творцем всесвіту, що грає на зоряній клавіатурі людських доль і співає пісні:
Я, майстер, простягаю руки! До неба простягнув — і от кладу я руки На зорі-клавіші гармонії скляної, То буйним, то повільним рухом Зливаю їх, ділю і сполучаю. Мільйон тонів пливе; і в тонів мільйоні Я кожен тон здобув і знаюсь в кожнім тоні; Зливаю їх, ділю і сполучаю, В акорди пишні, в строфи їх сплітаю, В суцвіття блискавиць і райдуги ясної. Ось руки я відняв, підніс над світу грані — І зорі-клавіші спинились у мовчанні. Співаю — й слухаю ті співи, Як вітру подуви протяжні і грайливі; Життя людського в них вся гама пропливає. В них стогнуть жалі, гнів говорить І глухо їм століття вторять. А кожен звук співа, і грає, і палає, — В очах і в ухах він у мене. Як вітер, що колише хвилі; Його в хмарині бачу білій, У свисті чую літ його шалений. Бога, природи то пісня достойна, Творчості пісня велична і стройна, Пісня така — то сила і дія, Пісня така — то безсмертя надія! Безсмертя чую я, його творити можу, — А більшого ж і ти не створиш. Боже? (Піреклад Бориса Тена)
Конрад дорікає Богові за ту трагічну долю, на яку він прирік поляків, говорить про «зброю мислі», яку польські поети повинні спрямовувати на захист рідного народу;
Тепер душа моя вся втілена в отчизні; Вона — життя моє й дихання. Отчизна, я — єство єдине. Зовусь мільйоном я, бо за мільйони ближніх Люблю я і терплю страждання. Дивлюсь на бідну батьківщину, Як син той на отця, прикутого до плахи;
Я чую біль свого народу, Як мати в лоні біль свого вчуває плоду. Головна ідейна тенденція «Дзядів» — у різкій критиці деспотичної системи царської Росії, методів «вирішення» нею національного питання; ці методи поет відчув і на собі, оскільки зазнав політичних репресій, про які розповідає у своїх «Дзядах». «Дзяди» — найромантичніший з творів Міцкевича. У ньому поет висловив, втілив найсокровенніші свої думки і почуття, в яскравому романтичному дусі розкрив біографію власної душі, свої юнацькі мрії і сподівання.
|