Тема : Втілення в образі Роланда
героїко – патріотичного та лицарського ідеалу народу (« Пісня про Роланда»).
Мета :з’ясувати,
які риси характеру Роланда увиразнено в уривку, розвивати вміння
характеризувати персонажа, формувати уявлення про героїчне в житті та
літературі.
Тип уроку: урок
розвитку знань, умінь, чеснот та цінностей учнів.
Обладнання:
ілюстрації до теми, словник до уроку.
ХІД
УРОКУ
Епіграф: Солдат повинен за
вітчизну дбать,
І
спеку й холод мусить зневажать.
І
душу й тіло за вождя віддать.
«Пісня
про Роланда»
Словник до уроку
(записаний на дошці).
Героїчний епос – це
сказання про минуле, в яких розповідається про важливі події в житті народу,
боротьбу із загарбниками та подвиги героїв.
ПОЕМА- (від
грецького «твір»)- це ліро- епічний, переважно віршований твір, у якому
зображені значні події.
ЛИЦАР-
феодал,кінний воїн в середні віки в Західній Європі; людина, яка повністю
віддає себе будь-якій справі,ідеї.
ВАСАЛ-підлеглий
феодал, який служить.
Гіпербола-
прийом,що полягає в надмірному перебільшенні якихось властивостей
людини,явища,предмета.
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення
теми і мети уроку,очікуваних результатів.
ІІІ.Перевірка
домашнього завдання.
Експрес-
опитування:
1.Згадайте і запишіть
назви народних героїчних усно-поетичних творів,які ви вже знаєте,або
знайомилися з ними в попередніх класах.
2.Чим схожі між
собою головні герої цих творів?
3.Доповніть
визначення:
- Епос – це…
-Виконавцями
епічних творів були …
-У Франції їх
називали … (жонглери)
-В Німеччині
…(шпільмани)
-В Іспанії
…(хуглари)
4) Які історичні
події покладено в основу «Пісні про Роланда»?
ІУ. РОБОТА НАД
ТЕМОЮ УРОКУ
1.
Виразне
читання художніх описів героїв різних поем і знаходження спільного в їх
зовнішності та характерах.
---
Долиной мчит Роланд на
Скакуне.
Конь Вельянтиор под ним горяч
И
резв.
Клицу ему оружне и доспех.
Копье он держит меткое в руке,
Вздымает грозно к небу острие. (Переклад Ю.Корнєєва).
---
Ігор сей, славен князь,
Міцно розум оперезав,
Мужністю сердечною нагострив,
Ратного духу виповнився
Та й повів полки свої хоробрі
На землю Половецьку,
За землю Руську. (Переклад М Рильського
« Слово о
полку Ігоревім»).
2.Складання
плану характеристики Роланда (у цій роботі їх спрямовують запитання вчителя):
1)
Чому саме Роланда поставив король на чолі ар’єргарду?
2)
Яке рішення приймає Роланд ,коли його військо оточили вороги?
3) Яку характеристику дає Роланду
його вірний товариш Олівер,коли той не хоче подати сигнал королю?
4)
Як розправляється Карл з ворогами і кого він шукає серед мертвих?
5)
Чому Карл Великий покарав Ганелона?
6)
Як пережила смерть лицаря кохана Роланда?
7)
Чому образ Роланда залишився в народній пам’яті?
План
характеристики складається по ходу роботи на дошці.
3)
Коментоване читання.24-25,59,68,110 частини епосу.
У.Робота
з ілюстративним матеріалом
УІ.
Творче завдання.Накреслити схему кросворда.
Розв’язавши
кросворд, ви прочитаєте ім’я одного з доблесних персонажів
героїчного епосу.
|
т
|
р
|
и
|
|
|
о
|
л
|
і
|
ф
|
а
|
н
|
т
|
|
о
|
л
|
і
|
в
|
е
|
р
|
|
г
|
а
|
н
|
е
|
л
|
о
|
н
|
|
|
н
|
е
|
б
|
і
|
ж
|
|
|
д
|
ю
|
р
|
а
|
н
|
д
|
а
|
л
|
ь
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1)
Скільки
разів відмовлявся Роланд сурмити у
чудодійний ріг?
2)
Яку
назву має чудодійний ріг Роланда?
3)
Ім’я лицаря,друга Роланда?
4)
Вітчим
Роланда, який став зрадником?
5)
Ким
доводився Роланд Карлові Великому?
6)
Як
називався Роландів меч?
УІІ.Рефлексія
1.
Яким
ми бачимо Карла Великого у поемі і хто його оточує?
2.
Чому
Роланду не сподобалась промова Карла?
3.
Що
у творі є історичною правдою,а що вимислом?
4.
Поміркуйте,чому
в «Пісні про Роланда» змінено історичні факти?
5.
Чи
можна назвати Роланда народним улюбленцем?Чому?
6.
Який
найхарактерніший художній засіб є для епічного стилю «Пісні про Роланда»?
З вище сказаного можна зробити висновок: «Роланд у поемі-
блискучий лицар з голови до ніг», справді народний герой.
УІІІ. Домашнє завдання
--- Намалювати ілюстрації до твору (по можливості).
--- Скласти власні системи запитань і відповідей до
поеми, кросворд (на вибір).
--- Що спільного і відміне в образах Роланда та Ігоря
(«Слово о полку Ігоревім»).