Тема: Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див».
Мета уроку: Висвітлити основні факти життя і творчості Льюїса Керролла; показати зв'язок його творчості з особливостями «вікторіанської доби»; розкрити творчу історію книжки «Аліса в Країні Див», її зв'язок із біографією письменника, а також особливості художньої мови; формувати вміння характеризувати образ персонажів, давати їм власні оцінки; сприяти формуванню культурологічної компетенції; виховувати сміливість, відданість, душевну чистоту, а також любов до читання й краси художнього слова.
Обладнання: дитячі презентації, виставка книжок «Аліса в Країні Див» Льюїса Керролла, ілюстрації до повісті-казки, сигнальні карточки, вікторина «Перевір себе».
Не всі загадки життя передбачають відповіді. Не все в цьому світі має мораль і не все,
про що мислить і марить людина, можна логічно пояснити… В.Набоков
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
В одній країні люди кажуть: «Якщо ви не знаєте Алісу і Чеширського Кота, Капелюшника й Шаленого Зайця, ви нічого не знаєте про нашу державу».
- Про яку ж державу йде мова?
- Як називається книжка, в якій головними героями є названі персонажі? - Хто її написав?
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Повторення літературознавчих термінів
- До якого жанру належить твір Льюїса Керролла?
- Що ж таке повість ? - А що таке казка? - Що є її головною відміною?
2. Презентація учнями вибраної теми:
-група «Біографів». Життя і творчість Льюїса Керролла; - група «Літературознавців». Історія створення казки «Аліса в Країні Див»;
- група «Істориків». «Вікторіанська доба»;
IV. Застосування знань, умінь, навичок
1. Еврестична бесіда
- Як Аліса опинилася в дивовижному світі? - Який предмет був у руках персонажа, за яким вона погналася?
-Як ви думаєте, чому саме цей предмет був у нього? - Чим закінчилася подорож Аліси в Країну Див? Поясніть, чому? ( Добро завжди перемагає зло).
2.Робота з підручником
В цьому році ми працюємо з книгою «Світова література». Автори: Ніколенко О.А., Конєва Т.М., Орлова О.В. та інші.
Подивіться уважно на обкладинку. Хто із казки на ній зображений? Роздивіться ілюстрації до твору і скажіть, які події відображені на малюнках.
3. Літературна гра «Зустріч з казковими персонажами»
Завдання:
Перед вами герої казки-повісті Л. Керролла «Аліса в Країні Див». Оберіть будь-якого героя і представте його класу за таким планом:
1) Зовнішність персонажа. 2) Характерні рисив вдачі. 3) Поведінка протягом казки. 4) Чим відрізняється від інших персонажів ( або ваше ставлення до нього).
Персонажі для вибору учнів: Білий Кролик, Капелюшник, Герцогиня, Королева, Казна-Що-Не-Черепаха.
4. Складання сенкану (до одного з героїв).
Тема – іменник. Опис – 2 прикметника. Дія – 3 дієслова. Відношення – речення із 4 слів. Висновок – 1 слово.
V. Фізхвилинка ( Аліса зустрічалася в Країні Див з різними персонажами, а до нас теж завітав незнайомий персонаж. Він допоможе провести нам фізхвилинку. )
5. Творче завдання
Які традиції англійського фольклору використав письменник у створенні цих персонажів? ( У створенні деяких казкових персонажів письменник спирається на приказки).
Послухайте їх на англійській мові, переведіть та поясніть:
«To grin like a Cheshire- Cat». Посміхається, як Чеширський Кіт.
«Mad as a hatter». Божевільний, як капелюшник.
«Mad as a March hare». Казиться, мов березневий заєць.
«A cat may look at a king». Король котові не указ. (Кіт може дивитися на короля).
6. Міжпредметні зв' язки. Робота з оригіналом і перекладом вірша «Хороший крокодилонько…».
Льюїс Керролл у своїй книжці висміював ті художні твори, які були перевантажені моральними прикладами й повчаннями, викликаючи в дітей не стільки прагнення вдосконалюватися, скільки нудьгу. У другому розділі письменник придумав віршик про крокодила.
Завдання:
- Послухайте оригінал і переклад вірша про крокодила. (Читають учні на англійській мові, українській та російській).
- Знайдіть іменники,прикметники й дієслова, які характеризують крокодила. Порівняйте їх.
Іменники
|
Прикметники
|
Дієслова
|
Крокодилонько
зубоньки
|
Хороший
привітний
|
Качається пірнає споліскує сміється
|
- Як називаються такі слова?
- А як ви думаєте, підходять пестливі слова до образу крокодила ? - Чи може він бути взірцем? - З якою метою вони використані?
7. Творче завдання
У сьомому розділі Льюїс Керролл використовує давню англійську традицію створення загадок, що не передбачали відгадок. Назвіть їх.
( Наприклад, Капелюшник запитує Алісу: «Чим крук схожий на капшук?», Аліса розмірковує: « Чи їдять кроти котів?» або « Чи їдять коти кротів?», пісня «Іди, іди, борщику», питання: «Кому потрібна голова без плечей?», «Так чи інак?».
-Що автор намагається ствердити у такий спосіб?
(У такий спосіб автор стверджує те, що не все у світі має логічне пояснення, і те, що не має пояснення, не означає, що цього не існує взагалі.)
8.Робота з епіграфом
Письменник В.Набоков сказав про цей твір і його значення для всього людства так: «Не всі загадки життя передбачають відповіді. Не все в цьому світі має мораль і не все, про що мислить і марить людина, можна логічно пояснити.»
9. Вибіркове читання
У своєму творі Льюїс Керролл одухотворяє деякі матеріальні й нематеріальні речі, надає їм рис живої істоти (прийом персоніфікації). Так, наприклад, категорія «Час», як і категорія «Простір», у чарівному світі письменника набуває незвичайних характеристик.
-Яким постає перед Алісою Час?
(Час постає живим, рухливим, близьким до персонажів. Із ним розмовляють, до нього ставляться, як до людини). Знайдіть і прочитайте, що каже Капелюшник Алісі про Час.
Питання : - Чому постають живими і персонажі твору, що є фантастичними по своїй суті? ( Вони живі , бо їх так сприймає Аліса. Вона веде з ними розмову, бере разом із ними участь у деяких подіях.)
-Отже, на думку Льюїса Керролла, живим є все, що ми так сприймаємо. У нашій уяві оживає абсолютно все.
10. Робота над розвитком асоціативних вражень
-Пригадайте, які події й образи викликали у вас позитивні й негативні почуття. Запишіть у таблицю свої враження.
(Кожній команді треба записати асоціації в одну колонку).
Позитивні асоціації
|
Негативні асоціації
|
Нейтральні асоціації
|
|
|
|
- Чи вдалося Льюїсу Керроллу створити веселу казку? Докажіть.
VI. Вікторина «Перевір себе»
VII. Підсумок уроку
-Який висновок ви зробили для себе після знайомства з життям і творчістю Льюїса Керролла і прочитанням повісті – казки «Аліса в Країні Див»?
( Треба бути добрим і завжди, як Аліса, приходити на допомогу іншим ).
Діти, а ви звернули увагу, як англійці люблять свій народ. Згадайте про зображення Аліси й інших персонажів казки на вітражах у церквах. Мені дуже хочеться, щоб і ви любили нашу Україну і пишалися нею.
VIII. Домашнє завдання
1. Придумати епізод про Алісу із застосуванням мовної гри.
2. Скласти казку про зустріч Аліси з незнайомим героєм.
3. Скласти сенкан про одного з персонажів повісті – казки.
|