Тема: Різдвяні дива
Мета: Залучити учнів до найкращих досягнень світового мистецтва;
через зіставлення мистецтва формувати вміння визначати
їхню національну своєрідність, загальнолюдську значущість
відповідно до вікових особливостей учнів;
сприяти вихованню естетичних смаків, читацької та
загальної культури.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: тексти художніх творів: Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»,
М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом», записи фрагменту балету
П. І. Чайковського «Лускунчик» («Вальс квітів»), портрети
Ч. Діккенса, М. В. Гоголя, П. І. Чайковського, фрагменти
художнього фільму «Ніч перед Різдвом», малюнки учнів до твору.
Епіграф уроку: На свят – вечір панує казка,
Та всілякі дива й пригоди…
На Різдво всі погратись прагнуть,
Добрі чари стають в пригоді…
Марійка Бойко
План – структура уроку
І Організаційний момент
Налаштування учнів на роботу
Вступне слово вчителя
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Залучення учнів до формулювання теми уроку, визначення його мети та завдань.
ІІІ Робота с творами мистецтва, присвяченими темі "Різдво"
• Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»
1. Симулятивна гра
2. Бесіда с учнями
– Які висновки зробив для себе Скрудж, подорожуючи в Різдвяну ніч?
3. Висновки про переродження Скруджа в Різдвяну ніч.
• М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»
1. Індивідуальне повідомлення учня про зв’язки Гоголя з Україною.
2. Презентація та захист учнями малюнків до твору.
3. Гра
4. Інсценізація уривку з оповідання.
5. Перегляд фрагменту художнього фільму «Ніч перед Різдвом».
6. Обговорення побаченого.
• П. І. Чайковський музика до балету «Лускунчик» (фрагмент «Вальс квітів»)
1. Прослуховування музичного твору.
2. Бесіда.
– З допомогою яких музичних засобів, композитор створив фінальну
картину балету.
• Традиції святкування Різдва на Україні
1. Бесіда по святкування Різдва у нашому краї.
2. Виконання учнями однієї із колядок.
ІV Рефлексія
Складання учнями Різдвяних та Новорічних привітань.
V Підсумок уроку
Оцінювання навчальних досягнень.
Домашнє завдання. Підготуватися до тематичної контрольної роботи
з навчального блоку «Література і моральне вдосконалення людини»
Матеріали до уроку
(на фоні музики)
Дівчата в українських костюмах
Весь вік з дитинства я в боргу
Що з далини горить звіз дою
І по різдвяному снігу
Іде до хати з колядою.
Обличчя світяться в батьків,
На покутті кутя з «дідухом»,
З яких віків, з яких країв
Священним в хаті віє духом?
То коляда,то дух землі
І пісня прадідів пречиста,
Що хлібом пахне на столі,
Горить у вишивках врочисто.
Павло Дворський
Вчитель: У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми.
Є й так, для яких дивом буде зустріч із цікавою книжкою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на вас.
Свій урок ми назвемо Різдвяні дива.
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
На сьогоднішньому уроці ви познайомитесь з найкращими досягненнями світового мистецтва;
будемо розвивати навички виразного читання та інсценізації;
а я матиму змогу виявити рівень вашої підготовки .
Ми поринемо у світ літературних творів різних народів. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в Різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без дива не обійтися.
Симулятивна гра
Скрудж: Ну, що ви все про святки та про святки!
Багато вам користі від цих святок? Дурниці це все. Нісенітниця!
– Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий?
Діти, ви знаєте цього пана?
– Чому він такий сердитий?
– Чому Скрудж не любить Різдва?
(дзвонить дзвінок)
– Що за звук? Звідки він іде?
– Продовжимо подорож сторінками твору і разом зі Скруджем чекатимемо появу Духів.
(З’являється Дух Колишнього Різдва)
Скрудж: Хто ви і що ви таке?
Дух: Я – Дух Колишнього Різдва!
Скрудж: Як! То ти хотів би отак відразу й загасити своїми немитими руками, світло, яке я випромінюю? Я дозволю собі спитати, яка справа привела
вас до цієї оселі?
Дух: Турбота про твоє благо!
Скрудж: Я вам висловлю велику вдячність.
Дух: Тоді про твоє спасіння. Устань і ходи за мною!
– Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Колишнього Різдва?
(З’являється Дух Теперішнього Різдва)
Дух: Я Дух теперішнього Різдва. Я найменший з братів, яких у мене більш як 1800.
Скрудж: Духу! Веди мене куди хочеш. Минулої ночі я ходив з примусу й засвоїв урок, який не пропав намарне. Хай цей принесе мені користь!
Дух: Користь мого вбрання!
– Що показав Дух Теперішнього Різдва Скруджеві?
(З’являється Дух Майбутнього Різдва)
Дух: Я Дух Майбутнього Різдва. Прийшов, щоб показати тіні тих подій, що мають статись.
Скрудж: Дух Майбутнього! Жоден з привидів не лякав мене так, як ти. Але я знаю, що ти хочеш мені добра, також прагну добра й сподіваюсь стати відтепер іншою людиною. Тож я готовий мандрувати за тобою.
Вчитель:
– Що чекало Скруджа в майбутньому?
– Які відкриття зробив для себе Скрудж у Різдвяну ніч?
Вчитель: Справді казковий кінець! І переродження Скруджа також нагадує швидке казкове перетворення, ніж реальну подію. В житті, на жаль, такого не буває…
А письменнику так хотілося, щоб усі пошерхлі серця, за велінням різдвяних чарів перетворилися на добрі і чуйні.
Тепер ми знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій та щедрій людині відкриті істинні радості буття. А наша подорож продовжується. А тепер я вас запрошую в чарівний світ повісті М. В. Гоголя
«Ніч перед Різдвом». Для початку декілька слів про письменника.
Повідомлення учня про зв’язки М. В. Гоголя з Україною
Учень: Гоголь і Україна – у житті, творчості завжди були разом, збагачували одне одного, переплітались. Бо не інакше як закоханість в українську природу,українців, їхні звичаї та обряди, дива й веселощі стала тією життєдайною силою, що дала змогу письменнику створити літературні шедеври.
Гоголь народився 20 березня 1809 року в селі Великі Сорочинці Полтавської губернії в сім’ї небагатого поміщика. Батько був людиною цікавою: багато часу віддавав заняттям літературою і театром. Можливо, юний Гоголь, коли бував на репетиціях його спектаклів,задумував і собі колись творити.
Навчався майбутній письменник у Полтавському училищі й Ніжинській гімназії, де брав активну участь у роботі аматорського театру. Мріяв про життя в Петербурзі – тодішній столиці. Але згодом це місто швидко розчарувало його. Коротка поїздка за кордон – і знову Петербург, де минула значна частина життя. Але 1836 року Гоголь на довгий час покидає Росію, подорожує країнами Європи. Останні роки життя проводить у Москві. У лютому 1852 року його не стало.
Вчитель: У творі діють реальні та фантастичні герої.
Бесіда:
– Кого з реальних героїв ви запам’ятали?
– А яких вигаданих героїв ви можете назвати?
– На вашу думку, що ж дивного відбувається в ніч перед Різдвом в Диканьці?
Словесне малювання
До сьогоднішнього уроку ви намалювали ілюстрації до твору. Я пропоную зробити підписи до ілюстрацій. А підписи ви зробите мовою оригіналу, російською.
(учні художньо читають текст)
Гра
А зараз визначимо кращого знавця оповідання. Розташуйте цитати в тій послідовності, як розвиваються події, співставте з ілюстраціями до твору. (роздаються картки з цитатами)
- «А відьма тим часом знялася так високо, що тільки чорною цяткою
миготіла вгорі»
● «Оксана довго чепурилася, та вихилялася перед дзеркалом, не могла намилуватися собою…»
● «Тут дяк підійшов до Солохи ближче, доторкнувся своїми довгими пальцями до її руки і промовив: «А що це у вас, велиліпная, Солохо?»
● «Здоров був, Вакуло!» Багато наколядував? А черевички, які носить цариця, дістав?»
● «Вареники, вислизнувши з миски, шубовснули у сметану, підскочили
угору і потрапили прямо в рот Пацюку»
● «Кумова дружина, остовпіла, коли побачила, як з мішка вилазить дяк.»
● «Спочатку страшно здавалося Вакулі, коли піднявся над землею, але згодом опанував себе і став кепкувати з чорта»
● «Ой! – скрикнула Оксана, переступивши поріг і побачивши коваля»
Тепер поглянемо, що робить залишившись сама, красуня Оксана.
Інсценізація уривку з оповідання
(Хата. Оксана сидить перед дзеркалом. Входить коваль Вакула.)
Оксана. Що людям заманулося говорити , ніби я гарна? Обманюють люди, я зовсім негарна! Невже чорні брови і очі мої такі гарні, що вже рівних їм немає й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплуталися і обвелися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво!
(Заходить Вакула).
Вакула. Чудна дівка! З годину сидить, дивиться у дзеркало і не надивиться, та ще й хвалить себе в голос.
Оксана. Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі ловкі під’їжджати до нас. Умить пронюхаєте, коли батьків нема вдома. О! Я знаю вас! Як там моя скриня, готова?
Вакула. Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити з тобою, хоч подивитися на тебе!
Оксана. Хто ж тобі боронить, говори й дивись! Але дівчата зараз прийдуть. Час колядувати.
Вакула. Так тобі весело з ними?
Оксана. Та веселіше чим з тобою.
Вбігає Одарка.
Одарка. Дивись, Оксано, у мене нові черевички. А які гарні! Із золотом!
Оксана. Добре тобі Одарко, у тебе є той, хто тобі все купує, а мені нема кому дістати такі черевички.
Вакула. Не сумуй, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевички, що мало яка панночка носить.
Оксана. Ти? Подивлюся я, де ти дістанеш такі черевички, Які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті, що носить цариця.
Одарка. Бачиш, яких захотіла!
Оксана. А так! Будь свідком, якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то от вам моє слово, що вийду негайно ж за нього заміж.
Вакула. Прощавай, Оксано, дури кого завгодно, а мене не побачиш більше на цьому світі!
Вчитель: І так дива продовжуються. Я пропоную подорож у світ кіномистецтва – переглянути фрагменти кінофільму «Ніч перед Різдвом».
(перегляд кінофільму)
– Чи вдалося авторам кінофільму та акторам передати дух повісті М. В. Гоголя та особливості характерів тих персонажів,яких ви побачили на екрані?
Висновок: Так, повість «Ніч перед Різдвом» закінчилась добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носить цариця. Оксана ж «майже всю ніч карала себе вголос». Це була не проста ніч, а різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті - решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч,коли здійснюються всі бажання.
Вчитель: Тема Різдва знайшла своє відображення у творах не тільки письменників, а й композиторів. Вашій увазі пропоную послухати фрагмент балету «Лускунчик».
Події, які зображені в ньому теж відбуваються в ніч перед Різдвом.Засобами музики Чайковський показує казкові перетворення потвори на принца. В основі балету лежить висока ідея перемоги сил добра і справедливості над силами темряви і зла.
– Які музичні засоби допомогли композитору зобразити фінальну картину балету «Лускунчик»?
(прослуховування фрагменту балету)
Вчитель: Знову повертаємося на рідну батьківщину, на Україну.
– Які ви знаєте традиції святкування Різдва на Україні?
– Можливо ви знаєте якусь колядку?
Давайте її разом заспіваємо.
(діти співають)
Сподіваюсь, що наш урок надихнув вас на творчу роботу. Пропоную вам скласти Різдвяне поздоровлення.
(діти складають поздоровлення)
Вчитель: Ось і закінчилась наша подорож у світ творців мистецтва. Сьогодні ми подарували один одному свято спілкування. Подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово й цим зробити людину щасливою. Тож давайте будемо уважнішими до оточуючих і близьких, не забуваймо про посмішку, тому що в різдвяні дні вона має дуже високу ціну.
Але ж яке різдвяне свято без поздоровлень. Зачитайте, будь ласка, свої поздоровлення.
(учні зачитують поздоровлення за власним бажанням)
Мабуть не помилюся, коли скажу, що герої творів Ч. Діккенса, М. Гоголя, П. І. Чайковського відкрили нам завісу у світ людських стосунків і проблем, змусили нас замислитися над деякими питаннями життя. Ніколи не пізно зупинитися і оцінити свої вчинки, зробити висновки,зайнятися самовдосконаленням. Ми всі добре знаємо, що Різдво буває один раз на рік. Тож нехай наш урок стане і приємною загадкою про це дивовижне свято і нагадуванням про те, що треба завжди жити у душевній чистоті; любові; милосерді; співчутті.
Прийміть від мене ці побажання.
Із Різдвом Христовим
Я щиро вітаю!
Щастя і здоров’я
Вам усім бажаю!
Нехай віра в серці
Кожного засяє,
Матір Божа з неба
Усіх привітає!
Нехай вашими різдвяними подарунками будуть оцінки, які ви заробили на сьогоднішньому уроці.
(оцінювання)
|