Четверг, 09.04.2020, 00:13
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Мировая литература » Разработки уроков [ Добавить материал ]

6 клас. Меркушова Ю.Ю. Роберт Льюїс Стівенсон. «Вересковий трунок».
08.07.2012, 18:09

Тема. Роберт Льюїс Стівенсон. «Вересковий трунок». Утілення в баладі подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками. Фольклорні елементи в творі

                                                                 

Мета: поглибити знання учнів про творчість англійського письменника Р.Л.Стівенсона, розкрити історичне тло балади «Вересковий трунок», розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного тексту, формувати комунікативну компетентність учнів, розвивати критичне мислення, сприяти вихованню активної життєвої позиції , виховувати патріотизм.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-екскурсія.

Прийоми навчання: «Мозкова атака», Сенкан, Асоціативний кущ, робота в групах, порівняння, аналіз проблеми., бесіда.

Засоби навчання: портрет Р. Стівенсона, карта Шотландії, зображення вересу, аудіо запис мелодії шотландської волинки, балади у перекладі С.Маршака.

слайди з зображенням сучасної Шотландії, відеозапис «Життєвий шлях Стівенсона»

Обладнання: комп’ютер

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Формування мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Вчитель.  Діти, ви знаєте, що література - це не просто навчальний предмет, це та галузь, яка дозволяє нам переноситися в будь-які часи і місця. Ніби машина часу вона переносить нас у минуле чи майбутнє. Ось і сьогодні ми здійснимо з вами захоплюючу літературну експедицію.

Діти, що таке експедиція? (Поїздка, похід групи осіб, загону з будь-яким спеціальним (науковим, військовим, ...) завданням; групи учасників такого заходу).

Отже, з цієї хвилини ви - учасники експедиції, які люблять літературу, я - ваш провідник і ми вирушаємо в країну, яку в римську епоху іменували Каледонія.

2. «МОЗКОВА АТАКА»

  Звучить шотландська музика (аудіо запис мелодії волинки)

 • Закрийте очі і вслухайтесь у музику, які картини у вас виникають? (Фронтально). Як ви думаєте, музика якого народу зараз прозвучала?

 • Це шотландська музика. Так чому ж ми завели розмову про Шотландію? (Учні припускають)

3.  Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з твором, який називається «Вересковий трунок». Як ви думаєте, про що буде йти розповідь. Напишіть. (Очікування)

 

4. Вчитель  Отже, з цієї хвилини ви - учасники експедиції, які люблять літературу, я - ваш провідник і ми вирушаємо в Шотландію, чи країну верескового меду, з метою познайомитися з цією дивовижною країною та її історією, більше дізнатися про англійського письменника, шотландця за народженням, Р.Л. Стівенсона, про його творчість,прочитати та проаналізувати баладу «Вересковий трунок». Урок-експедиція допоможе нам вдосконалити наші знання з літератури, задуматися над суперечливістю і складністю життєвого вибору, який інколи треба зробити людині.

В експедиції мені не обійтися без допомоги фахівців, тому разом з нами до Шотландії відправляються «географ», «біолог», «біограф Стівенсона» і «етнограф». Ці люди допоможуть зробити нашу експедицію цікавою і незабутньою. У добру путь!

ІІІ. Сприйняття, осмислення та засвоєння учнями нового матеріалу.

Тепер надамо слово нашим фахівцям, які провели дослідницьку роботу і презентують вам її результати. (Розповідь учнів супроводжується слайд-шоу)

1. Перший учень - «географ».   Подивіться на карту (показує на карту). На території цієї невеликої за розмірами країни є схожа на глибоку рану, нанесену шаблею велетня, долина Грейт-Глен, яка прорізає Північно-Шотландське нагір'я по діагоналі від Атлантичного океану до Північного моря. Більшу частину її ложа займають вузькі, витягнуті озера. По обох берегах озер круто здіймаються гори. Нижні схили вкриті лісами, які вище змінюються луками, порослими вересом і жорсткими травами, а на вершинах виживає тільки альпійська рослинність. По гірських долинах стікають річки, утворюючи водоспади і прокладаючи собі дорогу через лісисті лощини до озера.

Вся історія Шотландії, так чи інакше, пов'язана з змаганням з англійськими сусідами. Шотландців загартували вторгнення ворогів і дуже холодна погода. Тут живуть самовпевнені і відчайдушні люди. Символи цієї землі, звичайно ж, картата матерія і волинка. Тут під відкритим небом знаходяться поселення Кам'яного віку та унікальні місця первозданної природи. Шотландія з її дикими горами, прозорими холодними озерами і чарівними замками приваблює туристів з усього світу. Мабуть, тільки тут можна перейнятися атмосферою справжнього середньовіччя. Назва Шотландія сталося в Х1 столітті. Ще Шотландію називають країною верескового меду, тому що це країна гір, вкритих запашним вереском. (презентація)

 

2. Другий  учень - «біолог»  Ті з вас, хто багато читають, напевно знають, що в скандинавських сагах і трактатах чаклунів Верескові пустки згадуються як місця сутичок містичних сил, а поїли гостей в ті далекі часи неодмінно вересовим медом.

А ось верес, пристосувавшись до дефіциту вологи, холоду, вітру і снігопадів, прекрасно розростається і першим покриває землю щільним килимом, за що такі землі називають вересовими пустками. Живе кущик вересу до сорока років і за цей час настільки збагачує малоплідні грунти, що робить з них грунти, придатні для культурних рослин. Люди недарма кажуть: оселився вереск - нам буде де жити.

Вереск - вічнозелена рослина. Висота 30-50 сантиметрів, листочки дрібні, згорнуті, темно-зеленого кольору. Квітки вересу дрібні, бузково-рожеві, дзвонові. Плід - маленька коробочка, в якій дозрівають дуже дрібне насіння.

Під час цвітіння вересу над ним стоїть гул від трудяг джмелів і бджіл. Лікувальні властивості меду верескового восхвалялись в піснях і легендах. Зацвітає верес пізно - в кінці липня, в серпні. Він продовжує радувати людей килимом із квітів, коли інші квіти вже зів'яли - часом до снігів. Поетична краса квітучих чагарників вересу з давнини надихала творчих людей, і вони оспівували її у своїх творах. На вересові пустки в холодну пору виповзають погрітися на сонечко змії, збираються сімейки прудких ящірок. Вереск закриває їх від вітру, захищає від хижаків. Тому і збирається їх на вересових пустках безліч, а народ приймає їх за свиту нечистої сили. Люди не розуміють причин життєстійкості вересу, не розуміють причини великої кількості грибів, що ростуть серед вересу, і за все це приписують вересовим пустками містичні властивості.

4. Учитель. Ось ми коротко і дізналися, що собою являє Шотландія, чому її називають країною верескового меду, дізналися, що собою являє верес. Але цього недостатньо для повного уявлення про Шотландію. Зазвичай про велич країни судять по тому, скільки геніальних одноплемінників вона подарувала світові. Шотландці в перших рядах своїх знаменитостей називають Адама Сміта, Вальтера Скотта, Роберта Бернса, сера Артура Конан-Дойля і, звичайно ж, Роберта Льюїса Стівенсона.  І сьогодні саме творчість Стівенсона допоможе нам з вами здійснити цю експедицію. Біограф, який знаходиться серед нас, розповість нам трохи про цього письменника .. У цей час працюйте таким чином: у кожної групи на столах лежать аркуші з ім'ям Роберта Льюїса Стівенсона, від яких йдуть стрілочки. Ваше завдання: у міру прослуховування, заповнити ці кластери.

 1 група-  «Сенкан»

2 група – «Пошуки людського скарбу»

3 група- «Асоціативний кущ»

5. Розповідь про письменника. Презентація «Життєвий шлях Стівенсона»  (відеозапис «Роберт Льюїс Стівенсон)

6. Обговорення виконаного завдання  в групах.

(Відповіді кожної групи прикріпити на дошці).

7.Учитель.   Ось з такою людиною непростої долі ми познайомилися під час нашої експедиції. Стівенсон написав багато книг, після його смерті було видано більше 30-ти томів. Найвідомішими стали твори: «Острів скарбів», «Чорна стріла», «Викрадений».

Серед малих жанрів особливу популярність придбала балада «Вересковий трунок».

Кожен житель Шотландії пишається своєю історією, історією своїх предків і дуже добре знає баладу Стівенсона «Вересовий трунок».

8. Етнограф експедиції.   Під час нашої експедиції ви вже чимало дізналися про Шотландію. Прочитайте, як це слово звучить по-англійськи: Scotland. Як це слово перекласти дослівно? (Land - земля, scot - скотти). Як вам вже сказали, в римську епоху територія острова Британії називалася Каледонія, а назву Шотландія ця країна отримала після того, як туди переселилися жителі Ірландії, які в латинській традиції називалися скоттами.

Крім скоттов територію Шотландії населяли племена бриттів, англо-саксонців і піктів, які відносяться до найдавніших народів Шотландії. На початку 1Х століття вони були завойовані скоттами і незабаром змішалися з ними, утворивши нову національність шотландців.

В основу балади Стівенсона лягла сумна подія - війна, під час якої були підкорені племена піктів.

 

9.Вчитель.  Жодна людина не може повернутися назад з Шотландії, не дізнавшись історію підкорення піктів скоттами. Давайте зробимо невелику зупинку і заглянемо в минуле Шотландії, а місцеві жителі допоможуть нам яскравіше представити події, описані Стівенсоном в баладі.

10. Читання балади вчителем

11. Бесіда за текстом.

- Торкнув ваше серце цей твір?

·         Яким було життя "маленького” народу до приходу завойовників?

·         Чим був вереск для піктів?  (Вереск для піктів - це життя.)

·         Якими ви собі уявляєте піктів? (Це - маленькі люди. Вони мирні, дуже працьовиті.) (Слова «мир», «праця» прикріплюються до дошки.)

·         – Як характеризує автор правителя шотландців? Доведіть словами з тексту, що він безжальний.

·         – Якви думаєте, пікти захищали свої землі? (Як билися пікти, автор не описує. Але ми розуміємо, що це війна не на життя, а на смерть. Прекрасне вересковое поле стало страшним.)   Ми говоримо про війну і смерть. (Слова «війна», «смерть» прикріплюються до дошки.)

·         - Як до піктів ставиться автор? ( Він їм співчуває)

-         Прочитайте 4 строфу.

·         - Чому шотландський можновладець був похмурим? Що турбувало його після повного винищення піктів? (Він незадоволений, дивиться похмуро. Завойовані землі піктів, а напою король так і не скуштував. Значить, перемога ще неповна.)

·         - Так король - головний герой?   (Ні, головні герої - останні залишилися в живих пікти.)

·         – Як характеризує автор двох піктів, яких знайшли слуги короля? Які епітети вживає, зображуючи їх?

·         - Король дивився на бранців, сидячи у сідлі. Пікти мовчки дивляться на нього

·        Що ви можете сказати про поведінку героїв? Про що вони думають в цей момент?  (Мовчать з гідністю. Напевно, герої думають про життя, про смерть, про те, як зберегти таємницю, переживають один за одного.)

-         Ми говоримо про гідність. (Слово «гідність» прикріплюється до дошки.)

·         – Чого вимагає від піктів шотландський король? Які умови їм ставить?

·        Слово - теж вчинок. Прочитайте слова старого. Оцініть вчинок старого.  Чи правильно вчинив батько зі своїм сином? Був у нього інший вихід?

·         – Чи отримав король рецепт напою?

·         Чому старий не видав таємницю, але ж це всього лише напій? Вересовий трунок - це традиція піктів. Дати  рецепт - це означає зрадити свій народ, Батьківщину.

·        - Яким ви побачили старого?   (Гордий, стійкий, справжній герой.)

Зневага до смерті народжує героїв. Чому у героя немає імені?  (Так вчинив би кожен з піктів.)

Старий в ім'я високої мети приносить в жертву власного сина і самого себе. Такий вчинок називається самопожертвою.

- До якого типу балад ви віднесете «Вересовий трунок» Стівенсона?  (Це героїчна балада.)

- Як ви думаєте, чому балада називається «Вересовий трунок», а не, наприклад, «Старий і син»? ( Вересовий мед - це свята таємниця, яку пікти нікому не видали. Вони загинули нескореними, непереможеними.)

- Визначте ідею твору. (Героїчна боротьба піктів за незалежність, вірність своїм ідеалам)

12. Творча робота в групах.

1 група – визначити фольклорні елементи у творі.

легендність та фантастичність;

зосередження уваги на моральних проблемах;

напружений сюжет;

драматична, часто несподівана розв'язка;

використання діалогів;

символи

художні засоби(епітети, метафори, порівняння)

2 група –визначити кольорову палітру твору та її значення (Чорний і червоний. Червоний –верес, чорний – чоло короля. Червоний – життя, пролита кров, боротьба, чорний –смерть, влада. Підсилюється протиставлення образів)

3 група – визначити композицію твору. Подумати, яку музику можна використати до кожної частини.

Зачин - традиції піктів

Зав’язка –війна, знищення броварів

Розвиток дії – король прагне дізнатися секрет трунку, захват у полон батька і сина, їхнє мовчання

Кульмінація –батько вирішує відкрити таємницю

Фінал –смерть старого пікта

13. Спостереження.

Прослухайте аудіо запис балади з музичним супроводом у перекладі С.Маршака і скажіть, чи співпали ваші очікування з почутим.

Маршак переклав баладу в 1942 році. Як ви думаєте, чому саме цього року?

14. Виразне читання балади.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Так про що ж змушує задуматися цей твір? Звернення до записаних на дошці слів

V.Підведення підсумків.

Закінчіть речення: Сьогодні на уроці я…

Ось і підійшла до кінця наша літературна експедиція. Я думаю, вона вам запам'ятатиється надовго, тому що ми досягли поставленої мети, дізналися багато цікавого про чудового письменника Р. Л. Стівенсона і, можливо, вам захочеться перечитати його твори знову.

VI.Домашнє завдання. Підготувати виразне читання балади або вивчити уривок напамять

VIІ.Рефлексія.

Хочеться вірити, що незважаючи на те, що експедиція підійшла до кінця, ви так і залишитеся не просто учнями, а цінителями і любителями літератури, людьми здатними здійснити подвиг.

 

 

 

 

Категория: Разработки уроков | Добавил: panova
Просмотров: 6935 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/3
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск