Тема: Р. Бернс «Чесна бідність»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю шотландського письменника; підготувати до сприйняття творів; розвивати навички виразного читання, виділення головного, аналізу моральних цінностей та їх ролі в житті; виховувати чесність, порядність, гуманізм та любов до літератури.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, краєвиди Шотландії, аудіо запис народної шотландської пісні.
Теорія літератури: ліричній вірш, антитеза, художній образ, художні засоби.
Хід уроку.
1. Мотивація навчальної діяльності школярів.
¾ Мораль – це норми і правила поведінки людей у стосунках одне із одним і в громадському житті. У народних прислівʼях говориться: «Маєш честь – ти людина, а без честі – ти тварина», «Краще чисте сумління, а ніж царське володіння», «Дерево пізнають по тому, що воно родить, а людину по тому, що вона робить», «Краще бути бідному та в шані, ніж багатому в гоньбі». Отже, згідно з віками виробленою народною мораллю, справжня людина повинна бути чесною й гідною свого високого звання Людини. Саме таким був шотландський поет Роберт Бернс, саме такі цінності він оспівував у своїх творах. Із ним та його віршами ми починаємо ознайомлення на сьогоднішньому уроці.
2. Оголошення теми й мети уроку.
3. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Виступ учнів з повідомленням «Шотландія».
Шотландія, адміністративно-політична частина (історична провінція) Великобританії. Головне місто - Едінбург. Шотландія займає північну частину острова, на якому розташована Великобританія, а також дрібніші острови по сусідству: Гебрідськие, Оркнейськие і Шетлендськие. Основна територія Шотландії із заходу і півночі оточена Атлантичним океаном, зі сходу - Північним морем, а з півдня до неї примикає територія Англії. Найвищими горами є Гори Грампіанськие, що протягнулися на півночі Шотландії, де знаходиться найвища вершина Великобританії - Бен-Невіс (висота 1343 м). Дуже багато в Шотландії гірських озер, серед яких Лох-Ломонд і Лох-Несс. На Оркнейських і островах Шетлендських, завдяки Гольфстріму, що омиває їх, клімат відносно м'який. Материкова частина країни ділиться на Гірську (Хайлендію) і Рівнинну (Лоулендію) частини.
Саме древнє населення - пікти. Вони зникли вже після поширення християнства. Кланова структура суспільства. Клани, звання по імені своїх на пів легендарних засновників, спільно володіли землею, відповідали за своїх членів згідно правилам кругової поруки і вели війни по правилах феодальної вірності (тобто якщо глава клану присягав кому-небудь на вірність, то всі члени клану повинні були його підтримувати).
Не дивлячись на клановість, в Шотландії утворилися і королівства. Прадавнє піктське королівство свій центр мало в Ськоне. Звідси родом коронаційний камінь, який зараз належить британській короні. Єдине королівство склалося до 10 ст. Англія робила на політичне життя Шотландії визначальний вплив. Шотландські королі неодноразово вимушені були битися на незалежність своєї батьківщини.
2. Слово вчителя.
Роберт Бернс народився 1759 року в с. Аллоуей у Шотландії. На той час країна, яка ще в 15 ст. мала чудову культуру, літературу, остаточно втратила свою державність – незалежність,парламент, літературну мову. Офіційною стала англійська мова, а шотландська народна збереглася лише в старих легендах, казках та піснях. Але зʼявляється поет, який оспівує любу Шотландію, характер шотландців, мову, красу природи. І стверджує, що дух народу, його прагнення до волі, його культуру знищити неможливо. Це був Роберт Бернс.
Батько Роберта, Вильям Бернс, хоч і був селянином-бідняком, розумів, що його дітям необхідна освіта. Він вчив синів арифметиці та читанню. Коли Роберту виповнилось сім років, батько найняв їм вчителя.
У Бернсів була своя ферма, але вона приносила незначний дохід, тому працювали всі. Коли Роберту виповнилося 14 років, він був «досвідченим фермером».
Роберт був веселим, винахідливим, дотепним. Він намагався завжди бути першим. Іноді у неділю він брав із собою книгу, ішов до лісу, і довго читав товстий том філософських творів, в яких шукав відповідь на питання, як йому жити далі, у чому мета життя, а головне – в що вірити?
Мати майбутнього поета мала прекрасний голос, веселий характер. Часто, сидячи за прялкою, співала народні шотландські пісні. Мабуть, народні пісні вплинули на творчість Р. Бернса і його вірші такі мелодійні.
Юний Роберт починає писати вірші. Твори поета вивчалися напамʼять, передавалися з вуст в уста, ставали піснями.
Бернс мандрує краєм, збирає старовинні шотландські легенди, балади, вивчає шотландську мову, мріє стати народним співцем. Але життя суворе. Коли помер батько, юнакові довелося взяти на себе піклування про родину.
3. Самостійна робота з підручником.
Учні читають статтю.
4. Доповнення розповіді вчителя про Р. Бернса.
5. Слово вчителя.
Подібно надзвичайному російському поету Кольцову та великому поету України Шевченко, Бернс з дитинства звик до тяжкої праці. Через бідність не склалося й особисте життя поета – багаті батьки його коханої перешкодили їхньому шлюбові. Син селянина-бідняка з невідомого селища маленької країни, пригніченій в своєму державному та культурному розвитку володарством англійців, Роберт Бернс зумів піднятися до вершин сучасної йому культури. В своїх віршах зумів відобразити волелюбне прагнення народу, його віру в майбутнє.
В вірші « Дерево волі» він писав:
Але вірю я: настане день, -
І він не за горами, -
Коли листви чарівної сень
Розкинеться над нами.
Забудуть рабство та нужду
Народи та краї, брат,
І будуть люди жити до ладу,
Як дружня сімʼя, брат!
Ця думка звучить в вірші «Чесна бідність».
6. Виразне читання вчителем поезії Р. Бернса «Чесна бідність» (під аудіо запис народних мотивів Шотландії (волинка)).
7. Словникова робота.
8. Евристична бесіда.
¾ Що нагадує ритм вірша?
¾ Яку головну думку утверджує поезія?
¾ За допомогою яких художніх засобів автор розкриває головну думку вірша?
¾ Знайдіть приклади антитези.
¾ Які рядки з твору вам найбільше сподобалися? Чому?
4. Закріплення знань, умінь та навичок.
1. Виразне читання вірша «Чесна бідність» учнями.
2. Складання сенкану учнями за темою уроку.(за допомогою вчителя).
Людина.
Чесна, гідна.
Працює, бореться, памʼятає.
Не забуває культуру свого народу.
Громадянин.
5. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Мене зацікавило…»
«Я згоден ( згодна) …»
«Мені здається, що…»
6. Домашнє завдання.
Вивчити напамʼять вірш Р. Бернса «Чесна бідність».
|