Теоретико – літературні поняття для аналізу прозового твору
Зміст твору
1. Тема художнього твору (від грец. „основа, положення”) – основний предмет розповіді, про що йдеться у творі.
2. Мотив у художньому творі (від італ. „привід, спонукання”) – тема ліричного твору (іноді – другорядні теми, що доповнюють основну); найменший елемент сюжету.
3. Ідея твору ( від грец. „вигляд, первообраз”) – ядро авторського задуму, основна думка про змальовані у творі явища, висвітленню якої підпорядковані всі образи і художні засоби твору (ідеали і переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір).
4. Конфлікт (від грец. „суперечка, сутичка”) – суперечність, зіткнення, що лежить в основі боротьби між персонажами і зумовлює розвиток подій у творі (сюжет).
5. Проблематика - сукупність проблем, порушених у творі.
6.Пафос – емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається, відрізняється великою силою почуттів (глибоке пристрасне почуття).
Види пафосу:
- утверджуючий;
- заперечуючий;
- героїчний (показ величі людини, яка здійснила подвиг);
- драматичний (почуття страху і страждання, породжені розумінням суперечності суспільного і особистого життя людини);
- трагічний (конфлікт, який призводить до загибелі героя);
- сатиричний (гнівно-глузливе, презирливе заперечення негативних явищ);
- романтичний (захоплений стан душі, викликаний прагненням до високих ідеалів).
Художня форма твору
1. Джерела написання твору.
2. Композиція (від грец. „складання, поєднання, створення, побудова”) – зумовлені змістом побудова художнього твору, розміщення і співвідношення всіх його частин, порядок розгортання подій і розстановка персонажів. (Упорядковане розміщення логічно зв’язаних складових частин твору.)
Складові частини композиції
- портрет (змалювання зовнішнього вигляду персонажа);
- монологи, діалоги (розмови й роздуми героїв);
- сюжет (система подій у творі);
- пейзаж (опис природи);
- інтер’єр (опис обстановки, в якій діють персонажі в приміщенні);
- екстер’єр (поза приміщенням);
- авторські відступи (висловлення автором у прямій формі свого ставлення до зображуваного);
- заголовок (назва твору, в якій висловлюється тема або ідея);
- присвята (присвячення твору якійсь особі);
- епіграф (афоризм або цитата, вміщена перед текстом усього твору чи розділів);
- вставні епізоди (не зв’язані безпосередньо з основним ходом подій у творі).
- а) Сюжет (від франц. „тема, предмет”) – це художньо осмислена конкретна система пов’язаних між собою подій, у яких розкриваються характери персонажів і зміст твору.(Сюжет ще визначають як конфлікт, що рухається, розвивається.)
б) Фабула (від грец.- байка, переказ) – перебіг основних подій твору в хронологічній причинно-часовій послідовності.
Сюжетні елементи
Експозиція (від лат. „виклад, опис, пояснення”) – місце у творі, де читач знайомиться з часом, місцем подій, персонажами ще до початку конфлікту; введення в ситуацію, в якій розкривається конфлікт.
Види експозиції:
- пряма (на початку твору);
- затримана (у середині твору);
- зворотна ( у кінці твору);
- розпорошена (фрагментарна) – подається фрагментами протягом твору.
Зав’язка – подія, з якої виростає, розпочинається основний конфлікт твору.
Розвиток дій (перипетії) – кілька подій, що змінюють одна одну і в яких розгортається конфлікт, виявляються характери персонажів.
Кульмінація (від лат. „вершина”) – найвища точка у розвитку конфлікту, вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу.
Іноді трапляється передкульмінація.
Розв’язка - логічне завершення подій, що зазнали докорінного перелому в кульмінації.
Сюжетне обрамлення
Пролог (передслово, передмова) – окремий розділ твору, в якому автор знайомить читача з фактами, що мали місце задовго до початку змальованих подій, або створює загальний настрій, готує читача до сприймання твору.
Епілог (післяслово, післямова) – заключна частина твору, в якій розповідається про долю героїв після розв’язки.
Позасюжетні елементи:
- вставні епізоди (не пов’язані з основним ходом подій у творі);
- авторські відступи (форми розкриття й передачі почуттів та думок письменника з приводу зображеного, які виражають ставлення автора до персонажів, переживання, роздуми над долею героїв чи повідомляють про задум і завдання, пояснюють тему, позицію);
- ліричні відступи (уводяться в текст з метою надання зображеному схвильованості, задушевності тощо);
- публіцистичні відступи (міркування про актуальні суспільно-політичні проблеми епохи, сучасником якої є письменник);
- філософські відступи (філософські міркування з приводу зображуваного);
- історичні відступи (розповіді про події минулого);
- художнє обрамлення (сцени, котрими починається твір, що доповнюють його, надаючи додатково смислу);
- присвята (короткий напис, окремий ліричний твір або лірична мініатюра в прозі, які присвячуються певним особам);
- епіграф;
- заголовок.
- Головні і другорядні персонажі, їх характери.
Засоби творення образу людини
- зовнішній вигляд (портрет);
- психологічний аналіз (відтворення почуттів, думок, мрій, прагнень, бажань, внутрішнього світу персонажа);
- характер персонажа (розкривається в дії, в його вчинках, поведінці, ставленні до інших людей);
- авторська характеристика;
- характеристика героя іншими персонажами;
- порівняння героя з іншими персонажами, їх протиставлення;
- зображення умов, в яких живе і діє персонаж (інтер’єр);
- зображення природи;
- зображення соціального оточення, суспільства, яке має вплив на формування того чи іншого характеру;
- зображення героя в дії, його вчинків, поведінки;
- мовна характеристика;
- художня деталь (опис предметів і явищ, що оточують героя);
- наявність або відсутність прототипу.
- Стиль твору – сукупність елементів художньої форми, що надає твору мистецтва певний естетичний вид, стійку єдність образної системи:
а) стиль письменника (ідейно-художня своєрідність творчості письменника, сукупність неповторних і самобутніх рис його індивідуальності);
б) стиль, притаманний літературному напрямку чи епосі (Стиль реалістів - стиль епохи Відродження; модерністська течія – стиль ХVІІІ століття).
6. Літературознавчий аналіз мови художнього твору:
- виявлення джерел, складу, прийому відбору і застосовування лексики і фразеології;
- своєрідність словесно-зображувальних засобів, тропів – художньо-виражальних засобів;
- синтаксичні засоби зображення;
- мовна характеристика дійових осіб, їх типізації та індивідуалізації засобами мови;
- характер авторської мови.
|