Четверг, 09.04.2020, 19:22
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 3
Гостей: 3
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Обучалка для учащихся » Памятки [ Добавить материал ]

Пам'ятки - поради під час диспуту, полеміки, діалогу.
28.10.2015, 13:37

ПАМ’ЯТКА  УЧАСНИКА  ДИСПУТУ
1. Виступай тоді, коли маєш , що сказати
2. Говори, що думаєш, думай, що говориш.
3. Чітко й лаконічно висловлюй власну думку.
4. Поважай опонента, не перекручуй його думок і слів.
5. Май мужність визнати свою поразку у словесному двобої, якщо доведена  хибність твого твердження.
6. Аргументуй свою думку точними фактами й цитатами з твору. 
7. Пам’ятай, що наш диспут – літературний, намагайся осягнути позицію автора. 

ПАМ’ЯТКА  ОРАТОРОВІ 

1.    Виступ розпочинають з етикетних формул: звертання (пані й панове! Шановні добродії!), привітання, представлення, вияву радості від зустрічі (Дозвольте представити… Щасливий познайомитися… Радий нагоді поспілкуватися…).
2.    Промовець не просто говорить з аудиторією, він спілкується з нею:
якусь думку уточнити, якусь проілюструвати, доречно послатися на думку видатної особи, переконувати аргументами. 
3.    Привернути увагу аудиторії за допомогою прийому  "чіпляючий гачок" (назву дав російський адвокат А.Коні). За його словами "увага
кожного може бути привернена чимось простим, цікавим і близьким до того, що ця людина переживала й відчувала."
4.    Зосередити увагу  на доброзичливому обличчі одного зі слухачів.
5.    Зробити емоційну розрядку, якщо слухачі втомилися – запропонувати відгадати, кому належить цитована думка, пожартувати, розповісти анекдот. 
6.    Викликати у слухачів інтелектуальне співпереживання (розмірковувати, формулювати тези) висувати гіпотези, наводити аргументи на їх підтвердження, зіставляти факти, та погляди).
7.    Виступ повинен викликати емоційне співпереживання. 
8.    Застосовувати:
    1. вживання займенників І та II особи (Всі ми стурбовані тим, що... Я спробую вас переконати в тому, що... Вам відомо, що… Звісно, вас цікавить...), 
    2. вживання дієслів у формі І та II особи наказового способу
(Поміркуймо! Спробуймо розібратися... Відразу зауважимо... Зверніть увагу... Виправте, якщо я помилюся...),
    3. безпосереднє звертання у процесі виступу до слухачів (шановне панство, дорогі однодумці, колеги, друзі), 
    4. риторичні запитання: Невже хто не розуміє, як важливо знайти своє покликання? Чи кожен задумувався, в чому джерело людського щастя?
9.    Промовець повинен мати правильну дикцію й бездоганно володіти орфоепічними нормами – правильно вимовляти звуки та наголошувати
слова. 
10.     Виловлювати важливі думки в уповільненому  темпі, удаючись до повторення, а другорядну інформацію – в пришвидшеному темпі.
11.     Говорити природним голосом, не тихо і не дуже  голосно.
12.     Зміною інтонації передавати найрізноманітніші почуття й переживання. 

МИСТЕЦТВО ПОЛЕМІКИ
1.    Перед тим, як вступати з полеміку, подумай, чи достатньо ти обізнаний  з цим питанням. 
2.    Вислухай співрозмовника, зрозумій, що він пропонує, з’ясуй мету полеміки.
3.    Умій слухати, стежити за перебігом полеміки. 
4.    Уточни поняття, терміни, які вживаються у полеміці. 
5.    Визнач, з чим саме  ти  згодний, а з чим –  ні. 
6.    Добери переконливі докази, підтверджені фактами, аргументуй свій погляд. 
7.    Критикуй думку, а не людину, яка її висловила. 
8.    Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості. 
9.    Пам’ятай, що у будь-якій полеміці головне – пошук і знаходження істини, а не висміювання противника. 
10.    Зроби підсумок. З’ясуй позитивні результати для себе, опонента та зроби відповідні висновки.

ОСНОВНІ  ПРАВИЛА  ВЕДЕННЯ ДІАЛОГУ

1.    Добро зичливо, шанобливо стався до співрозмовника. 
2.    Говори ввічливо, до старших звертайся на Ви. 
3.    У розмові  торкайся  теми,  яка цікавить співрозмовника.
4.    Чітко став запитання, зрозуміло висловлюйся, будь небагатослівним.
5.    Учись уважно слухати співрозмовника. Не перебивай його, поки він не закінчіть свою розповідь, дослухайте  те, що він  котів сказати, до кінця,   а вже потім, якщо не згоден, аргументовано заперечуй. Чим уважніше ти слухатимеш, тим приємніше буде людям з тобою розмовляти.
6.    Не намагайся говорити голосніше від співрозмовника. Це невигідно тобі ж самому: хто говорить не підвищуючи голосу, до того прислухаються    уважніше, ніж до крикуна.
7.    Розмовляючи, дивись на співрозмовника, але не хапай його за руку, не смикай ґудзики, не плескай по плечу. Намагайся привернути увагу словами, а не руками. 
8.    Не починай розмову без потреби. 

 

 

Категория: Памятки | Добавил: panova
Просмотров: 1163 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск