МЕТОДИЧНА СКРИНЬКА
Я працюю над проблемою «Формування та розвиток мовлення школярів засобами реалізації діяльнісного підходу в умовах компетентнісного навчання».
Проблема є актуальною, бо взаємозв'язане навчання видам мовної діяльності розглядається як найбільш ефективний шлях оволодіння комунікативно-мовними уміннями, що є одним із сучасних чинників компетентного спеціаліста.
Мета: розвиток конкурентно спроможної особистості через призму формування мовлення засобами реалізації діяльнісного підходу
Об'єкт – компетентний учень, здатний застосовувати знання та вміння ефективно і творчо в міжособистісних відносинах; вільна , етична й інтелектуальна особистість
Предмет – питання, пов'язані з визначенням та використанням кола прийомів, які забезпечать можливість кожному учневі мислити творчо, логічно і нестандартно.
Перед собою ставлю завдання:
Формування мовлення, комунікативності, діяльності, що допоможе молоді краще показати себе у сучасному житті
Хочу зупинитись на жанровому розмаїтті творчих робіт, які можна запропонувати учням на уроках розвитку мовлення на літературі та мові.
Розвиток мовлення – це процес спілкування вчителя та учнів за допомогою мови й на основі вражень від прочитаного
Мовна діяльність учнів – основа творчого розвитку учнів.
Що цінніше: здатність віртуозно вирішувати «чужу задачу»
АБО
здатність і потреба створювати творчий продукт, в якому відбивається неповторність, індивідуальність, нестандартність, вміння бачити закономірності буття ?
Звичайно, краще якщо учні будуть вчитись створювати власні продукти, таким чином розвиваючи усне та писемне мовлення, збагачуючи словниковий запас.
Наведу приклади різних цікавих жанрів для інтерпретації літературних творів.
Приквел – художній твір як передісторія іншого літературного твору.
Сиквел – триквел – квадриквел – художній твір як продовження іншого літературного твору.
Мидквел - – художній твір як доповнення іншого літературного твору додатковою сюжетною лінією.
Інтерквел - художній текст, що своїм сюжетом пов’язує два інші літературні твори.
Фанфік - літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.
Ремейк (римейк) – новіша версія або інтерпретація художнього твору.
Ремікс – версія літературного твору як результат комбінації старих і нових ідей.
Спін – офф – художні твори, основними діючими особами яких є персонажі, що раніше вже фігурували у вихідному творі з тематично іншим сюжетом.
На уроках з мови та літератури я часто запропоновую учням створення «Вільних текстів”
1.«Кінострічка бачень»
Необхідно надати ключові слова, з якими учні складуть декілька речень, щоб пов’язати в невеличкий текст.
Наприклад: ключові слова: сонце, озеро, листя, ялинка.
Сонце – нарцис постійно милується собою, дивлячись у дзеркало прозорого озера. Хоче себе побачити і ялинка, що росте неподалік, прикрашена жовтим листям сусідки – берізки.
2.Вірш «Я…»
1.Пишеться від особи предмета або героя твору.
2.Словом "Я" починається кожен непарний рядок.
Приклад:
Я – веселка,
Кольорова, барвиста стрічка.
Я – веселка,
Дочка дощу і сонця.
Я – веселка,
Багатий дарунок неба.
Я – веселка,
Справжня красуня.
3. Вірш «11 слів»
1 рядок - колір, якість (прикметник).
2 рядок – «про що пишу» (прикметник + іменник).
3 рядок – тема розширюється (3 слова).
4 рядок - про себе (4 слова).
5 рядок - результат, висновок (1 слово).
Рахуються самостійні та службові слова.
Приклад:
Барвиста,
Гнучка веселка.
Розкинулась на півнеба.
Милуюся твоєю небесною красою.
Диво.
4.«Вірш за метафорою»
Перше слово кожного рядка - назва вірша.
Вимоги: 6 характеристик в послідовності:
* колір;
* смак;
* запах;
* зовнішність;
* звук;
* якість переживань
Приклад:
Осінь.
Осінь - вогненні фарби.
Осінь - терпкий смак винограду.
Осінь - запах згорілого листя.
Осінь - дівчина із золотим волоссям.
Осінь - звук падаючих крапель дощу.
Осінь - печаль.
5.«Твір -метаморфоза» АБО «Твір -ідентифікація»
Уявити себе в іншій ролі (предмета чи особи).
Розкрити, що відчуваєш, що може статись з ним.
Приклад: «Твір -ідентифікація»
Я – дзеркало
Я – дзеркало. Як добре, що я дзеркало, я все бачу. Яка це чудова можливість! Світ такий світлий та круглий, я знаходжусь у великій освітленій залі. Я щасливе дзеркало, тому що в моєму домі живуть щасливі люди. Я бачу їх радісні обличчя, чарівні посмішки. У домі живе кохання.
Це маленька частка великої роботи, цілепокладанням якої завжди є розвиток мовлення учнів за допомогою мистецтва слова та художнього тексту, де учні розвивають інтуїтивне та розумове сприйняття.
|