Пятниця, 26.04.2024, 04:18
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Портфолио учителя » Разработки уроков [ Добавить материал ]

10 клас. Українська мова. РМ «Рідна мова - найбільший скарб нації.”
03.08.2017, 15:28

Панова Олена Вікторівна,

учитель української мови,

спеціаліст вищої категорії, учитель - методист

Тема: РМ «Рідна мова - найбільший скарб нації.”

Мета: розкрити значення слів „мова,” „мовлення,” „мовний фантом,” показати роль і місце мови в особистому й суспільному житті людини; сприяти становленню активної життєвої позиції, розвитку уяви, логічного мислення, усного мовлення; формувати необхідні компетентності про загальнолюдські, національні цінності з метою набуття вмінь для визначення ціннісних орієнтирів; виховувати високі почуття патріотизму.

Тип уроку- диспут з елементами гри.

Методи уроку- групова робота, словникова робота, поетичне змагання, театралізація.

Рідна мово моя, поетична й пісенна,

Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я!

Як народу душа: щира, світла, натхненна

Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!

1.Організаційний момент.

2.Оголошення вчителем теми, мети, структури уроку.

Учитель. Від народження людина успадковує не лише певні риси характеру, зовнішність своїх батьків чи рідних по крові. Вона успадковує ті матеріальні й духовні цінності, які творилися тисячоліттями, передавалися з покоління в покоління, плекалися й примножувалися нащадками, проростаючи в глибину віків. Ці матеріальні та духовні цінності не можна виміряти ні мірою ваги, ні мірою довжини, не можна оцінити ані золотом, ані грошима, бо вони є скарбом всього народу, нації, а тому- неоцінені.

  • Які духовні й матеріальні скарби української нації ви можете назвати? (Земля, мова, пісні, Дніпро, історичні пам’ятки, наукові відкриття, витвори мистецтва...)

З-поміж багатьох скарбів нації було названо й мову. Випадково чи ні? Я думаю, що кожен із нас назве рідну мову справжнім скарбом нашого народу.

Сьогодні ми з вами розглянемо дуже важливу проблему, яка знаходить своє відображення в повсякденному житті кожного з нас, упливає на наш духовний світ, на нашу свідомість, визначає культурний, науковий і політичний рівень нашого народу інших народів усього світу- “ Рідна мова- найбільший скарб нації”.

Розв’язувати дану проблему ми будемо у формі диспуту. Клас розподілено на такі групи: науковці, актори, критики, політики, митці слова.

Науковці вже починають працювати, вони запропонували словник, яким ми будемо користуватись на уроці. Звернемось до нього, з’ясуємо значення слова диспут.

3. Робота в зошитах.

Запис теми, словника, плана диспуту.

План

  1. Мова - найперша і найнеобхідніша умова формування особистості.
  2. Пізнання світу через слово.
  3. У слові – інтелект і розум народу, його ідеали та прагнення.
  4. „Пелюстками сяє слово...”
  5. Статус мови в державі .

4.Диспут, обговорення питань.

1. Учень. Рідна мово, росту я крізь тебе,

Крізь родовища дум і краси.

Я курганом стою серед степу

На кордоні сльози і роси.

Я прошитий травою густою,

Я промитий Дніпром до кісток.

Рідна мово, без тебе ніхто я,

Мов відірваний вітром листок.

( П. Перебийніс)

Науковці: Звернемось до словника. Прочитайте значення слів: мова, мовлення, літературна мова і мовний фантом. Доведіть довершеність тлумачень цих слів, продумайте, які визначення ви надали б їм.

(Обговорення і зачитування своїх визначень. Наведення прикладів щодо тлумачення понять.)

Учитель. З’ясувавши тлумачення основних понять, ми можемо зробити висновок по першому питанню нашого диспуту: „Мова- запорука існування народу. Володіння рідною мовою- не заслуга, а обов’язок патріота.”

2. Актори. Діамант дорогий на дорозі лежав...

Камінець дорогий він відразу пізнав,

І додому приніс, і гарненько, як знав,

Обробив, обточив дивний той камінець.

І уставив його у коштовний вінець.

Сталось диво тоді: камінець засіяв

І промінням ясним всіх людей здивував,

І палючим огнем кольористо блищить,

І проміння його усім очі сліпить.

( В. Самійленко)

Ми зараз вам запропонуємо гру „Впізнай і докажи!”.Ми спробуємо показати функції нашої мови. Пригадайте їх, користуючись пам’яткою, висловіть свої думки щодо правильності їх тлумачення, подумайте про свої версії функцій мови.

(Огляд, обговорення і нові тлумачення функцій мови.)

Учитель. Ми повинні не тільки знати нашу мову, але й захищати її, бо захист рідної мови- найприродніший і найпростіший, найлегший і водночас найнеобхідніший спосіб національного самоутвердження і діяльності в ім’я народу.

3.Критики. Дзвінкоголоса і ласкава,

Тепла, мила, золотава,

В тобі минуле і обнова,

Українська рідна мово!

Все в тобі з’єдналося, злилося-

Як і помістилося в одній-

Шепіт зачарований колосся,

Поклик із катами на двобій.

Ти даєш поєту дужі крила,

Що підносять правду в вишину,

Вченому ти лагідно відкрила

Мудрості людської глибину.

І тобі рости й не в’януть зроду,

Квітувать в поємах і віршах,

Бо в тобі – великого народу

Ніжна і замріяна душа.

Ми пропонуємо обговорити таку тезу: „Слова стираються об камінь холодних душ, байдужих душ.”(О. Матушек) Згадайте приклади з художніх творів, з життя.

(Обговорення і доведення думок.)

Учитель. Спробуємо запам’ятати, що ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якість принади чи вигоди, а за те, що вона- мати.

4.Митці слова. Розкрити талановитість кожному з нас допомагає –мова.” Пелюстками сяє слово, і вже квітка пишна, багряниста, сонцеброва, з його серця вийшла.”(О. Ющенко) Ми пропонуємо таке завдання: розкрити красу і багатство рідної мови у своїх поетичних або віршованих рядках.

Наприклад: М удра, щедра, багата, розкішна,

                   Осяйна, вогняна, дивовижна.

                   Веселкова, барвиста і ніжна...

                   Але будь, рідна мово, й престижна!

(Поетичне змагання)

Учитель. Ми ще раз доказали, що „ Мова- втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її ! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови...”(М. Рильський)

5.Політики. Сьогодні питання української мови на Донбасі актуальне. У Конституції ДНР записані російська та українська мови як державні. У нашому регіоні багато російськомовного населення. І це відбулося завдяки багатьом історичним умовам. Висловіть свої думки щодо надання статусу державного двом мовам.

(Обговорення і складання доповнень до Конституції.)

Учень. Народе мій, дитино ясночола,

Живи й орудуй мовами всіма,

Бо кожна мова- твого духу школа,

Твоєї правди- золота сурма.

Вклякни перед зорею світовою,

Що пломеніє, наче сонця креш,

Та не молися мовою чужою,

Бо, на колінах стоячи, умреш...

(Д. Павличко)

5.Підведення підсумків.

Учитель. Якщо людина знає і володіє багатьма мовами, це тільки розкриває рівень освіти цієї людини. Сьогодні ми розглянули багато питань, які стосуються нашій мові, нашій країни, нашого народу. Ми побачили значимість державної мови, її красу і силу. І ви повинні ще раз для себе уяснити, що ви- наше майбутнє і повинні дбати про вічність існування нашої мови, а значить і нашого народу і країни вцілому. Подивіться у словник, які терміни ми не згадали, поясніть, як мова впливає на те, щоб ми були ерудованими і інтелектуальними сучасними людьми.

6.Домашнє завдання (на вибір).

- Написати твір „Мова- то не просто звуки...”

- Укласти збірочку висловів про мову.

- Скласти вірш.

- Скласти кросворд про милозвучність і красу мови.

ДОДАТКИ

Словник

Диспут- а) спосіб організації сумісної діяльності з метою інтенсифікації процесу прийняття якогось рішення; б) метод навчання, який підвищує інтенсивність та єфективність навчального процесу за рахунок активного втручання школярів у сумісний пошук істини.

Мова (визначення)- сукупність довільно відтворюваних загальноприйнятих у межах даного суспільства звукових знаків для позначення об’єктивно існуючих явищ і понять, а також загальноприйнятих правил, їх комбінування в процесі вираження думок.

Мова(значення понятя). 1. Здатність говорити.

2. Система словесного вираження думок, яка має певну звукову і граматичну будову і є засобом спілкування в людському суспільстві.

3. Спосіб словесного вираження; стиль властивий кому-небудь (мова Коцюбинського).

4. Публічний виступ на якусь тему: промова.

Мовлення- спілкування людей між собою за допомогою мови; мовна діяльність.

Літературна мова- унормована форма загальнонародної мови, що обслуговує всі сфери суспільного життя народу.

Мовний фантом- засоби спілкування, використовуванні певним прошарком суспільства.

Жаргон або сленг- мова соціальної чи професійної групи, що відрізняється від загальнонародної наявністю специфічних слів і виразів, властивих цій групі.

Ерудиція- глибокі знання у певній галузі чи в багатьох галузях, широка обізнаність, начитаність, енциклопедизм.

Інтелектуальний- який стосується інтелекту- здатності до мислення, особливо до його вищих, теоретичних рівнів.

Функції мови

 

  1. Пізнавальна- через мову люди пізнають світ.
  2. Комунікативна- за допомогою мови вони спілкуються.
  3. Мислеоформлююча- засобами мови люди виражають свої думки.
  4. Номінативна- користуючись мовою, вони називають усе, що їх оточує.
  5. Виражальна- через мову людина розкриває свій інтелект.
  6. Об’єднуюча- мова об’єднує людей, є основою розвитку всіх видів людської діяльності.
  7. Емоційна- за допомогою мови люди виражають свої емоції.
Категория: Разработки уроков | Добавил: panova
Просмотров: 982 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск