Панова Олена Вікторівна,
учитель української мови,
спеціаліст вищої категорії, учитель - методист
Тема: РМ «Рідна мова - найбільший скарб нації.”
Мета: розкрити значення слів „мова,” „мовлення,” „мовний фантом,” показати роль і місце мови в особистому й суспільному житті людини; сприяти становленню активної життєвої позиції, розвитку уяви, логічного мислення, усного мовлення; формувати необхідні компетентності про загальнолюдські, національні цінності з метою набуття вмінь для визначення ціннісних орієнтирів; виховувати високі почуття патріотизму.
Тип уроку- диспут з елементами гри.
Методи уроку- групова робота, словникова робота, поетичне змагання, театралізація.
Рідна мово моя, поетична й пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я!
Як народу душа: щира, світла, натхненна
Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!
1.Організаційний момент.
2.Оголошення вчителем теми, мети, структури уроку.
Учитель. Від народження людина успадковує не лише певні риси характеру, зовнішність своїх батьків чи рідних по крові. Вона успадковує ті матеріальні й духовні цінності, які творилися тисячоліттями, передавалися з покоління в покоління, плекалися й примножувалися нащадками, проростаючи в глибину віків. Ці матеріальні та духовні цінності не можна виміряти ні мірою ваги, ні мірою довжини, не можна оцінити ані золотом, ані грошима, бо вони є скарбом всього народу, нації, а тому- неоцінені.
- Які духовні й матеріальні скарби української нації ви можете назвати? (Земля, мова, пісні, Дніпро, історичні пам’ятки, наукові відкриття, витвори мистецтва...)
З-поміж багатьох скарбів нації було названо й мову. Випадково чи ні? Я думаю, що кожен із нас назве рідну мову справжнім скарбом нашого народу.
Сьогодні ми з вами розглянемо дуже важливу проблему, яка знаходить своє відображення в повсякденному житті кожного з нас, упливає на наш духовний світ, на нашу свідомість, визначає культурний, науковий і політичний рівень нашого народу інших народів усього світу- “ Рідна мова- найбільший скарб нації”.
Розв’язувати дану проблему ми будемо у формі диспуту. Клас розподілено на такі групи: науковці, актори, критики, політики, митці слова.
Науковці вже починають працювати, вони запропонували словник, яким ми будемо користуватись на уроці. Звернемось до нього, з’ясуємо значення слова диспут.
3. Робота в зошитах.
Запис теми, словника, плана диспуту.
План
- Мова - найперша і найнеобхідніша умова формування особистості.
- Пізнання світу через слово.
- У слові – інтелект і розум народу, його ідеали та прагнення.
- „Пелюстками сяє слово...”
- Статус мови в державі .
4.Диспут, обговорення питань.
1. Учень. Рідна мово, росту я крізь тебе,
Крізь родовища дум і краси.
Я курганом стою серед степу
На кордоні сльози і роси.
Я прошитий травою густою,
Я промитий Дніпром до кісток.
Рідна мово, без тебе ніхто я,
Мов відірваний вітром листок.
( П. Перебийніс)
Науковці: Звернемось до словника. Прочитайте значення слів: мова, мовлення, літературна мова і мовний фантом. Доведіть довершеність тлумачень цих слів, продумайте, які визначення ви надали б їм.
(Обговорення і зачитування своїх визначень. Наведення прикладів щодо тлумачення понять.)
Учитель. З’ясувавши тлумачення основних понять, ми можемо зробити висновок по першому питанню нашого диспуту: „Мова- запорука існування народу. Володіння рідною мовою- не заслуга, а обов’язок патріота.”
2. Актори. Діамант дорогий на дорозі лежав...
Камінець дорогий він відразу пізнав,
І додому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець.
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палючим огнем кольористо блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
( В. Самійленко)
Ми зараз вам запропонуємо гру „Впізнай і докажи!”.Ми спробуємо показати функції нашої мови. Пригадайте їх, користуючись пам’яткою, висловіть свої думки щодо правильності їх тлумачення, подумайте про свої версії функцій мови.
(Огляд, обговорення і нові тлумачення функцій мови.)
Учитель. Ми повинні не тільки знати нашу мову, але й захищати її, бо захист рідної мови- найприродніший і найпростіший, найлегший і водночас найнеобхідніший спосіб національного самоутвердження і діяльності в ім’я народу.
3.Критики. Дзвінкоголоса і ласкава,
Тепла, мила, золотава,
В тобі минуле і обнова,
Українська рідна мово!
Все в тобі з’єдналося, злилося-
Як і помістилося в одній-
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поєту дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поємах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Ми пропонуємо обговорити таку тезу: „Слова стираються об камінь холодних душ, байдужих душ.”(О. Матушек) Згадайте приклади з художніх творів, з життя.
(Обговорення і доведення думок.)
Учитель. Спробуємо запам’ятати, що ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якість принади чи вигоди, а за те, що вона- мати.
4.Митці слова. Розкрити талановитість кожному з нас допомагає –мова.” Пелюстками сяє слово, і вже квітка пишна, багряниста, сонцеброва, з його серця вийшла.”(О. Ющенко) Ми пропонуємо таке завдання: розкрити красу і багатство рідної мови у своїх поетичних або віршованих рядках.
Наприклад: М удра, щедра, багата, розкішна,
Осяйна, вогняна, дивовижна.
Веселкова, барвиста і ніжна...
Але будь, рідна мово, й престижна!
(Поетичне змагання)
Учитель. Ми ще раз доказали, що „ Мова- втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її ! Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови...”(М. Рильський)
5.Політики. Сьогодні питання української мови на Донбасі актуальне. У Конституції ДНР записані російська та українська мови як державні. У нашому регіоні багато російськомовного населення. І це відбулося завдяки багатьом історичним умовам. Висловіть свої думки щодо надання статусу державного двом мовам.
(Обговорення і складання доповнень до Конституції.)
Учень. Народе мій, дитино ясночола,
Живи й орудуй мовами всіма,
Бо кожна мова- твого духу школа,
Твоєї правди- золота сурма.
Вклякни перед зорею світовою,
Що пломеніє, наче сонця креш,
Та не молися мовою чужою,
Бо, на колінах стоячи, умреш...
(Д. Павличко)
5.Підведення підсумків.
Учитель. Якщо людина знає і володіє багатьма мовами, це тільки розкриває рівень освіти цієї людини. Сьогодні ми розглянули багато питань, які стосуються нашій мові, нашій країни, нашого народу. Ми побачили значимість державної мови, її красу і силу. І ви повинні ще раз для себе уяснити, що ви- наше майбутнє і повинні дбати про вічність існування нашої мови, а значить і нашого народу і країни вцілому. Подивіться у словник, які терміни ми не згадали, поясніть, як мова впливає на те, щоб ми були ерудованими і інтелектуальними сучасними людьми.
6.Домашнє завдання (на вибір).
- Написати твір „Мова- то не просто звуки...”
- Укласти збірочку висловів про мову.
- Скласти вірш.
- Скласти кросворд про милозвучність і красу мови.
ДОДАТКИ
Словник
Диспут- а) спосіб організації сумісної діяльності з метою інтенсифікації процесу прийняття якогось рішення; б) метод навчання, який підвищує інтенсивність та єфективність навчального процесу за рахунок активного втручання школярів у сумісний пошук істини.
Мова (визначення)- сукупність довільно відтворюваних загальноприйнятих у межах даного суспільства звукових знаків для позначення об’єктивно існуючих явищ і понять, а також загальноприйнятих правил, їх комбінування в процесі вираження думок.
Мова(значення понятя). 1. Здатність говорити.
2. Система словесного вираження думок, яка має певну звукову і граматичну будову і є засобом спілкування в людському суспільстві.
3. Спосіб словесного вираження; стиль властивий кому-небудь (мова Коцюбинського).
4. Публічний виступ на якусь тему: промова.
Мовлення- спілкування людей між собою за допомогою мови; мовна діяльність.
Літературна мова- унормована форма загальнонародної мови, що обслуговує всі сфери суспільного життя народу.
Мовний фантом- засоби спілкування, використовуванні певним прошарком суспільства.
Жаргон або сленг- мова соціальної чи професійної групи, що відрізняється від загальнонародної наявністю специфічних слів і виразів, властивих цій групі.
Ерудиція- глибокі знання у певній галузі чи в багатьох галузях, широка обізнаність, начитаність, енциклопедизм.
Інтелектуальний- який стосується інтелекту- здатності до мислення, особливо до його вищих, теоретичних рівнів.
Функції мови
- Пізнавальна- через мову люди пізнають світ.
- Комунікативна- за допомогою мови вони спілкуються.
- Мислеоформлююча- засобами мови люди виражають свої думки.
- Номінативна- користуючись мовою, вони називають усе, що їх оточує.
- Виражальна- через мову людина розкриває свій інтелект.
- Об’єднуюча- мова об’єднує людей, є основою розвитку всіх видів людської діяльності.
- Емоційна- за допомогою мови люди виражають свої емоції.
|