Панова Олена Вікторівна,
учитель української мови,
спеціаліст вищої категорії, учитель - методист
Тема: Філологічний експрес. Гра- змагання.
Мета: перевірити у формі гри-змагання учнів 5-9 класів знання з курсу української мови та літератури; розвивати культуру мовлення, творчість, кмітливість; виховувати любов до мови та культури.
Станція „Загадкова”
- Як записати слово „робота” п’ятьма літерами? (Праця)
- Як записати в чотирьох клітинках словосполучення „суха трава”? (Сіно)
- З чого починається день? (З букви „Д”)
- Які слова об’єднують 33 букви? (Алфавіт)
- Які два числа пишуться з однаковою кількістю використаних букв і цифр? (100, 1 000 000)
- У світі є одне, а всім потрібне? (Ім’я )
- Який рік триває один день? (Новий)
- Якої хвороби не буває на землі? (Морської)
- Що у світі найшвидше? (Думка)
- У вогні не горить, у воді не тоне. (Правда)
- Без чого не можуть обійтися математик і мисливець? (Без дробу)
- Через що ми заходимо у школу? (Через поріг)
- Чого місяць такий блідий? (Уночі не спить)
- Яке місто ширяє над головами? (Орел)
- З якого крана не набереш води? (З підйомного)
- Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама)
- Що спільного між неслухняним хлопчиком і порожнім будинком? (Пустують)
Станція „Фольклорна”
З поданих слів скласти прислів’я
1. Слово – не горобець, вилетить – не піймаєш.
2. Слово – не стріла, а глибше ранить.
3. Усякому слову своє місце.
4. Правдиве слово і меч не здолає.
5. Дерево міцне корінням, а людина – родом і народом.
6. Вола в’яжуть мотузком, а людину – словом.
7. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
8. Грамотний - видющий і на все тямущий.
9. Одна розумна голова – добре, а дві – краще.
10. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
Станція „Заховані слова”
Придумати якнайбільше слів з літер слова
КОМУНІКАБЕЛЬНІСТЬ
Станція „Пантоміма”
За допомогою жестів та міміки показати прислів’я так, щоб команда суперників змогла відгадати його.
- Баба з возу – кобилі легше.
- Не кажи „гоп”, поки не перескочиш.
- Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
- Від малих дітей болить голова, а від великих серце.
- Хто людей питає, той і розум має.
- Книга вчить, як на світі жить.
- Язик до Києва доведе.
- За двома зайцями поженешся, жодного не впіймаєш.
- Сім раз відмір – один відріж.
- Зробив діло – гуляй сміло.
- Не одяг красить людину, а добрі діла.
Станція „Поетична”
Скласти вірш з поданими римами
...................слова
...................жива
...................народу
....................роду
Станція „Картинна галерея”
Серед ряду картин, малюнків вибрати одну і скласти усний твір-опис
Станція „Казкова” 5 класи
- Ім’я фарбованого Лиса з казки І.Франка. (Микита)
- Хто автор казки „Цар Плаксій і Лоскотон”? (В.Симоненко)
- Із чого, за словами Лиса Микити, був зроблений звірячий цар? (Небесної глини)
- Хто його зліпив? (Святий Миколай)
- Скільки часу процарював Лис Микита? (Один рік)
- Хто жителям царства приніс сміх у казці „Цар Плаксій і Лоскотон”? (Дядько Лоскотон)
- Від чого помер цар Плаксій? (Від сміху)
- За допомогою яких чарівних речей мудрий брат звільнив свою країну в казці Івана Липи «Близнята» ? (Млина, барабана, шаблі)
- Кого врятувала Хуха Моховинка в однойменній казці Василя Королів-Старого? (Козу Лиску, яка заплуталась у сіті)
- Хто врятував князівну від Змія в п’єсі-казці Олександра Олеся? (Микита Кожум’яка)
- Що сталося з конем Михайла – семилітка з однойменної казки Антона Лотоцького, що дозволило перемогти печенігів? (Виросли крила)
- Куди народ з князями за часів Київської Русі збирався на раду для прийняття важливих рішень? (На віче)
- Якою справою славився Карпо Летючий з казки «Запорожці» І.Нечуй-Левицького? (Був гарним лоцманом – провідником по річці Дніпро)
- Де Карпо Летючий з казки «Запорожці» І.Нечуй-Левицького побачив Запорізьку Січ? (У підводному царстві Дніпра)
Станція „Літературна” 6-7 класи
- У якому році народився Т.Шевченко? (У 1814)
- Хто розказував малому Шевченкові про гайдамаків? (Дід Іван)
- Чим починав малювати Тарас? (Вуглинкою)
- Чи належать колискові пісні до календарно-обрядової поезії? (Ні)
- В якому місті Шевченка викупили з кріпацтва? (У Санкт-Петербурзі)
- Як називали в Україні мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? (Кобзарі)
- Скільки всього дітей мали батьки Т.Г.Шевченка? (Вісім)
- Яку письменницю Шевченко називав своєю донькою? (Марка Вовчка)
- Кому з українських кобзарів у 1860 році Т.Шевченко подарував збірку „Кобзар”? (Вересаю)
- Який народний інструмент називали „душею українських народних співців”? (Бандуру)
- Пан-кріпосник, якому належала родина Шевченків? (Енгельгардт)
- За який твір було заарештовано Т.Шевченка? (Поема „Сон”)
- Що у Т.Шевченка „і золота, і дорога”? (Доля)
- Перший рядок гімну України. („Ще не вмерла України...”)
Станція „Сторінками історії писемності” 8-9 класи
- Письмо у вигляді малюнка. (Ієрогліф)
- Письмо, лінії якого схожі на клинці. (Клинопис)
- Письмена якого племені мають вигляд зав’язаних вузликів? (Племена Майя)
- На чому писали в Стародавньому Єгипті? (На папірусі)
- Глиняні дощечки для письма використовували... (У Стародавньому Вавілоні)
- Хто вигадав значки на позначення голосних звуків? (Греки)
- Перший алфавіт створили... (Фінікійці)
- У якій країні писемність уважається найважчою. (У Китаї)
- Від якого алфавіту беруть початок алфавіти Заходу й Сходу? (Від грецького та арамейського)
- Кому завдячуємо появою нашого алфавіту? (Кирилу й Мефодію)
- В основі нашого алфавіту лежить писемність... (Візантійської імперії)
- Скільки літер у нашому алфавіті? (33)
- Перша буква кирилиці. (Аз)
- Яку штучну мову придумав польський лікар Л.Заменгоф? (Есперанто)
Станція „Ораторська”
Прочитати вірш напам’ять про мову.
Станція „Народні звичаї”
- Напій, яким заливають кутю. (Узвар)
- Яке свято знаменувало поворот сонця з літа на осінь? (Івана Купала)
- Що ставлять біля ополонки на Водохреща? (Хрест)
- Якими піснями зустрічали прихід весни? (Веснянками)
- Чим засівають на Василя під час щедрування? (Зерном)
- Скільки страв повинно бути на Свят-вечір? (12)
- Чого чекає уся родина на Свят-вечір, не вечеряючи? (Першої зірки)
- Що розписують до Великодня? (Писанки)
- Коли приходить Новий рік за старим стилем? (З 13 на 14 січня)
- Яку назву носить той період, коли не можна їсти м’ясо, молоко, яйця тощо? (Піст)
- Яке свято завжди приходить рівно через 50 днів після Великодня? (Трійця)
- Що шукали в ніч на Івана Купала? (Квітку папороті)
- У день якого свята зима зустрічається з літом? (Стрітення)
- Про яке свято в народі кажуть, що цього дня до обіду осінь, а після обіду – зима? (Покрова)
- Велика кругла хлібина з прикрасами. (Коровай)
- Символ українців, що оберігає? (Оберіг)
- Народна назва Пасхи? (Великдень)
- Свято народження Христа. (Різдво)
- Народні пісні на Різдво. (Колядки)
- Обов’язкова страва на святковому столі у Святий вечір із пшениці та маку, горіхів, меду чи узвару. (Кутя)
- Прядиво, намотане на кілок у прядці. (Кужіль)
Станція „Театральна”
Проінсценувати уривок з будь-якого вивченого у цьому навчальному році твору.
Маршрутний лист. 5 класи
№
|
Станції
|
Час
|
Кількість балів
|
1
|
Загадкова
|
|
|
2
|
Фольклорна
|
|
|
3
|
Заховані слова
|
|
|
4
|
Пантоміма
|
|
|
5
|
Поетична
|
|
|
6
|
Картинна галерея
|
|
|
7
|
Казкова
|
|
|
8
|
Ораторська
|
|
|
9
|
Народні звичаї
|
|
|
10
|
Театральна
|
|
|
|
Всього:
|
|
Маршрутний лист. 6 -7 класи
№
|
Станції
|
Час
|
Кількість балів
|
1
|
Загадкова
|
|
|
2
|
Фольклорна
|
|
|
3
|
Заховані слова
|
|
|
4
|
Пантоміма
|
|
|
5
|
Поетична
|
|
|
6
|
Картинна галерея
|
|
|
7
|
Літературна
|
|
|
8
|
Ораторська
|
|
|
9
|
Народні звичаї
|
|
|
10
|
Театральна
|
|
|
|
Всього:
|
|
Маршрутний лист. 8-9 класи
№
|
Станції
|
Час
|
Кількість балів
|
1
|
Загадкова
|
|
|
2
|
Фольклорна
|
|
|
3
|
Заховані слова
|
|
|
4
|
Пантоміма
|
|
|
5
|
Поетична
|
|
|
6
|
Картинна галерея
|
|
|
7
|
Сторінками історії писемності
|
|
|
8
|
Ораторська
|
|
|
9
|
Народні звичаї
|
|
|
10
|
Театральна
|
|
|
|
Всього:
|
|
|