Четверг, 12.12.2024, 00:16
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Украинская литература » Разработки уроков [ Добавить материал ]

10 клас. Леся Українка "Лісова пісня"
27.03.2016, 14:15

«Брейн-ринг» за твором Лесі Українки «Лісова пісня»
Мета: повторити й узагальнити вивчений матеріал про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; учні повинні усвідомити значення творчості поетеси для світової культури, для себе особисто; розвивати інтерес до літератури.
Обладнання: грамзапис, ілюстрації до творів Лесі Українки, картки із завданнями.
Тип уроку: урок-змагання.

І. Конкурс «Представлення команд».
Протягом двох-трьох хвилин кожна команда представляє себе, розповідаючи про свою назву, емблему.
Перша команда «Мавка». Друга команда «Одержима».
II.    Конкурс «Родинні стосунки».
Учасники гри повинні встановити родинні стосунки, в яких перебувають літературні герої.
Перша команда: Мавка і Лукаш; Степан і Оксана; Лукаш і Килина.
Друга команда: Дядько Лев, мати Лукаша; Лісовик, Мавка, Русалка; Перелесник, потерчата, Той, що в скалі сидить.
III.    Конкурс «Хто швидше?»
Потрібно відповісти на запропоновані запитання.
Бліц-турнір
Перша команда.
1.    Що спричинило написання Лесею Українкою драми-феєрії «Лісова пісня»? (Почуття суму на чужині за рідним Поділлям).
2.    Як довго поетеса писала цю драму? (10-12 днів).
3.    Чому Мавка пробудилася від сну? (Ті зачарувала мелодія Лукашевої сопілки).
4.    Якої пори року відбулася зустріч Мавки з Л у кэшем? (Навесні).
5.    Що трапилося у взаєминах Мавки і Лукаша? (Вони покохали одне одного).
6.    Як звали Лукашевого дядька? (Лев).
7.    Як Лукашів дядько ставився до Мавки? (Доброзичливо).
8.    Про що Лісовик попередив Мавку? (Щоб вона не зналася з людьми).
9.    Як Лісовик ставився до Мавки? (Як дохідної).

10.    Як Мавка називала Лісовика? (Дідусем).
11.    У чому різниця у ставленні Лісовика до Мавки і Водяника до Русалки? (Лісовик не обмежував волю Мавки).
12.    Кого Мавка називає матусею? (Вербу).
Друга команда.
1.    Кого Мавка зве сестрицею? (Березу).
2.    Плоди якого дерева Мавка називає «се кров моя»? (Калини).
3.    Як Лукашева мати ставиться до Мавки? (Недоброзичливо).
4.    Хто така Килина? (Молода сільська вдовиця).
5.    Чи заможно жили Лукаш і Килина? (Ні).
6.    Як Лукаш ставився до.Килини у кінці драми? (Зневажливо).
7.    Що трапилося з дядьком Левом? (Помер).
8.    Чому було зрубано столітнього дуба? (Після смерті дядька Лева нікому було його оберігати).
9.    Чому Лукаш пішов з дому, блукаючи по лісу у вовчій подобі? (То Лісовик помстився йому за зраду Мавки).

10.    Що трапилося з хатою Лукаша? (Згоріла).
11.    Чим завершується драма? (Лукаш гине).
12.    Місце, де відбуваються події драми. (Ліс).
IV.    Конкурс «Знайди зайве».
Від кожної команди виходить по одному представнику, їм пропонується три назви творів або три прізвища, серед яких потрібно знайти «зайве».
1.    Лисенко, Драгоманов, Шевченко.
2.    «Зів'яле листя», «Лісова пісня», «До мого фортепіано».
3.    Лукаш, Мавка, Килина, Оксана.
4.    «Бояриня», «Стояла я і слухала весну», «Гімн».
V.    Конкурс «Реклама».
Кожна команда показує підготовлену інсценовану рекламу на художній твір Лесі Українки.
I    команда: уривок з драми-феєрії «Лісова пісня».
II    команда: уривок з поеми «Давня казка».
VI. Конкурс «Ти — найрозумніший».
Кожній команді дається можливість протягом 2 хвилин відповісти на групу запитань. Виграє та команда, яка відповість на найбільшу кількість запитань протягом 2 хвилин.
 Перша команда.
Вікторина «Хто і про кого говорить?» (Портретні риси та характеристики устами персонажів драми).
1.    «А чом же в тебе очі не зелені? » (Лукаш про Мавку).
2.    «У тебе голос чистий, як струмок...» (Мавка про Лукаша).
3.    «Чудна у тебе мова, але якось так добре слухати...» (Лукаш про Мавку).
4.    «Ся жінка хижа, наче рись» (Мавка про Килину).
5.    «...То було таке покірне, добре, хоч прикладай до рани...» (Мати Лукаша про Мавку).
6.    «Ну, дівонько, хоч ти душі не маєш, та серце добре в тебе» (Дядько Лев про Мавку).
7.    «Уже таких відьом, таких нехлюй, як ти, світ не відав!» (Килина про матір Лукаша).
8.    «...Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись» (Мавка про Лукаша).
9.    «...Я не люблю її — вона лукава, як видра» (Мавка про Килину).

10.    «Тобі б усе ганяти по шурхах з приблудою, з накидачем отим!» (Мати Лукашеві про Щавку).
11.    «Ну, вже й невісточка! І де взялася на нашу голову?» (Мати Лукаша про Килину).
12.    «...А все ж я мушу признатися — таки старого шкода, бо він умів тримати з нами згоду» (Куць про дядька Лева).
Друга команда.
Вікторина «Впізнай героя драми за цитатою»
1.    «Я звик волю шанувати» (Лісовик).
2.    «...Усякі скарби з лісу йдуть...» (Дядько Лев).
3.    «І що нам з того лісу-за добро?» (Килина).
4.    «Ну, як таки, щоб воля — та пропала, Се так колись і вітер пропаде!» (Мавка).
5.    «Щоб наші людські клопоти .збагнути, то треба справді вирости не в лісі» (Лукаш).
6.    «Не задивляйся ти на хлопців людських» (Лісовик).
7.    «Я понесу тебе в зелені гори,— ти ж так хотіла бачити смереки» (Перелесник).
8.    «Я вберу тебе, мов королівну, в самоцвіти!» (Лукаш).
9.    «А чи не годі вже того грання? Все грай та грай, а ти, робото, стій?» (Мати Лукаша).

10.    «А я не знаю нічого ніжного, окрім берези...» (Мавка).
11.    «Як буду вмирати, то прийду, як звір, до лісу,— отут під дубом хай і поховають...» (Дядько Лев).
12.    «Ой, ті люди з-під стріх солом'яних! Я їх не зношу! Я не терплю солом'яного духу!» (Русалка).

Літературна вікторина для глядачів. Конкурсна гра «Перевір свою пам'ять» (продовжіть цитату).
1.    «Нічка коротка—довга розлука... Що ж мені суджено — (щастя чи мука?)*.
2.    «Не гідна ти дочкою лісу зватись! Бо в тебе дух не вільний лісовий, а (хатній рабський)*.
3.    «Мій жаль спадає, наче (мертвий лист...)*.
4.    «Минай людські стежки, дитино, бо там не ходить воля,— там (жура тягар свій носить)*.
5.    «Ну, дівонько, хоч ти душі не масні, та (серце до бре в тебе)*.
6.    «Не зневажай душі своєї цвіту, бо (з нього виросло кохання наше!)*.
7.    «Не задивляйся ти на хлопців людських, се (лісовим дівчатам небезпечно...)*.
8.    «Он бачиш, там питає дика рожа: «Чи я хороша?» А ясен їй киває в верховітті: («Найкраща в світі!)*.
9.    «Ну, як таки, щоб воля — та пропала? Се (так колись і вітер пропаде!)*.

10.    «Покинула високе верховіття і (низько на дрібні стежки спустилась)*.
11.    «...Не можеш ти своїм життям (до себе дорівнятись)*.
12.    «Дурний Лукаш, що проміняв на тебе; бо то було таке покірне, добре, хоч (прикладай до рани...)*.
VII. Конкурс «Кмітливість».
На столі лежать два конверти. Капітани команд виходять і беруть кожен собі конверт, витягають питання і зачитують.
Перша команда.
1.    Де і коли була написана драма-феєрія «Лісова пісня»? (Кутаїсі, 1911 року).
2.    Які казкові образи використала Леся Українка у своєму творі? (Мавка, Русалка, Лісовик, «Той, що в скалі сидить» ).    #
3.    Хто збирався будувати хижку в лісі? (Дядько Лев).
4.    Чому Лісовик ставиться з довірою до дядька Лева? (Не дав зрубати старого дуба).
5.    Що пробудило Мавку від зимового сну? (Гра на сопілці).

6.    Від чого застерігає Лісовик Мавку? (Не задивлятися на хлопців людських).
7.    За яких обставин відбулася перша зустріч Мавки з Лукашем? (Хотів вточити соку з берези).
8.    Про що запитала Мавка Лукаша? («Чи гарна я тобі?»)
9.    Кого вважає Мавка своєю матір'ю? (Сухеньку вербу).

10.    Що полюбляє лісова красуня? (Гру на сопілці).
11.    Про що розповів Лукаш Мавці при першій зустрічі? (Про своє майбутнє одруження).
12.    Як ставиться Лукашева мати до Мавки і як її називає? (Зневажливо — «відьомським кодлом»).
Друга команда.
1.    Чому лісова красуня залишила ліс і пішла до людей? (Покохала Лукаша).
2.    Чим хвалилася Килина перед свекрухою? (Коровою турського заводу).
3.    Якими словами дорікала Лукашева мати Мавці після їГяевдалої спроби жати? («Нездарисько! Ледащо!»).
4.    Чому лісова красуня назвала Килину лукавою, хитрою жінкою? (Побачила в ній лиху суперницю).
5.    Через кого виникла перша суперечка між Лукашем та Мавкою? (Через Килину).
6.    Чому Мавка так змарніла? (Через зраду Лукаша).
7.    Хто хоче забрати Мавку в підземне царство? («Той, що в скалі сидить»).
8.    Хто помстився Лукашеві за Мавку? (Лісовик).
9.    Чому Лукаш став вовкулакою? (Зрадив Мавку).

10.    Як поводиться Лукашева мати зі своєю невісткою? (Грубо, лайливо).
11.    Хто врятував його? (Мавка).
12 = 3 якою метою з'явилася Мавка біля Лукашевої хати після свого повернення з підземного царства? (Щоб побачити коханого).
Запитання за картиною.
Учасникам демонструють ілюстрацію до художнього твору із запитанням: «За мотивами якого твору створено картину, що на ній зображено?»
Музичне запитання.
Дається змога прослухати в грамзапису уривок поеми і «Лісова пісня» чи пісню за словами Лесі Українки. Запитання: «Хто автор музики?»
VIII. Конкурс «Чи знаєте ви свого літературного героя?»
Команда характеризує вибраного нею літературного героя. Для цього команда-суперник задає їй певну кількість запитань, щоб дізнатися, чи справді вона все знає про свого літературного героя.
Вікторина «Впізнай героя драми за цитатою»
1.    «Чи ж то ганьба, що маю серце не скупе...?» (Мавка).
2.    «Кохання — як вода,— плавке та бистре, рве, грає, пестить, затягає й топить» (Русалка).
3.    «...А все ж я мушу признатися — таки старого шкода, бо він умів тримати з нами згоДу» (Куць).
4.    «...А ти бідуй з свенрушиськом проклятим,— ні жінка, ні вдова — якась покидька!» (Килина).
5.    «Бач, їм така невістка не до мислі... Вони не люблять лісового роду...» (Лукаш про свою матір).

6.    «Ой, як же плаче серце по тобі, єдиний друже мій!» (Мавка про покійного дядька Лева).
7.    «До кого ти подібна? До служебки, зарібниці, що працею гіркою окрайчик щастя хтіла заробити...»
8.    Хто «...в драговині цупкій привик одвіка; усе живе засмоктувати»? (Господар водяного царства — Водяник).
9.    Хто «...не має волі своїм життям до себе дорівнятись»? (Лукаш).

10.    Хто «...лукава, ніби видра. І хижа, наче рись»? (Килина).
11.    Хто «царівна лісова з багатою душею і серцем, сповненим надії і любові»? (Мавка).
12.    Хто хоч водяного роду, проте зрадливу і лукаву має вдачу? (Той, що греблі рве).
По завершенні конкурсів журі підводить підсумки і оголошує результати змагань. Вчитель відзначає найактивніших учасників конкурсів і виставляє оцінки.

Категория: Разработки уроков | Добавил: panova
Просмотров: 7406 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск