ПОЧАТКОВА ФОРМА: неозначена форма (інфінітив) – що робити? – читати
ПЕРЕХІДНІСТЬ:
Зн.в. без прийменника - гасити пожежу;
Р.в. частина від цілого без прийменника - принести води;
Р.в. без прийменника із запереченням – не випив молока.
ВИД:
доконаний: - що зробити? – прочитати
недоконаний – що робити? – читати
СПОСІБ:
дійсний – зміна за часами – читаю, читатиму, читав;
умовний - читав би;
наказовий - читай, читаймо, кинь.
ОСОБА:
І я – ми
ІІ ти - ви
ІІІ він, вона, воно - вони
ДІЄВІДМІНИ:
І - -уть (-ють) – 3 особа множини - читають
ІІ - -ать (-ять) – 3 ос. мн. – сидять
БЕЗОСОБОВІ:
- на -но, -то: прочитано, випито;
- неозн. ф. - почало щастити;
- 3 ос.одн. тепер. та майб. часу – щастить, щаститиме;
- сер.р. одн. мин. часу й умовного способу – щастило, щастило б,
- наказовий спосіб – хай щастить.
Схема морфологічного розбору:
- Слово для розбору
- Частина мови (дієслово)
- Початкова форма (інфінітив)
- Дієслівна форма
- Перехідний чи неперехідний
- Вид (доконаний, недоконаний)
- Спосіб (дійсний, умовний, наказовий)
- Час: теперішній, минулий, майбутній (проста чи складена форма) у дійсному способі
- Особа (у теперішньому і майбутньому часі)
- Число (однина чи множина)
- Рід (у минулому часі, умовному способі однини)
- Дієвідміна (1-ша чи 2-га)
- Синтаксична роль
Допоможи тому, хто несе вантаж, а не тому, хто покладе його.
Допоможи – дієсл., поч.ф .- допомогти, особов. ф., неперехідн., докон. в. (що зроби?), наказ. сп., 2 особа, одн., І дієвідм., присудок.
Несе – дієсл., поч. ф. – нести, особ. ф., перехідн., недок. в. (що робить?), дійсн. сп., теп.ч., 3-тя особа, одн., І дієвідм., присудок.
|