Воскресение, 29.03.2020, 07:41
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Украинский язык » Разработки уроков [ Добавить материал ]

10 клас. Вправи з фразеології.
20.01.2016, 19:27

1)  Користуючись  «Фразеологічним  словником  української мови»,  поясніть  значення  та  визначте  стилістичне  забарвлення поданих фразеологізмів.
Скуштувати  гарбузової  каші,  злий  геній,  відігравати  роль, топтати ряст, увінчувати лаврами, замилювати очі, мати за честь, 
з   позиції  сили,  ставити  крапку,  брати  курс,  чесати  язик,  на кшталт,  з   роси  та  з  води,  творча  лабораторія,  притча  во  язицех, 
ламати пута, многії літа, лягти в  основу, одним миром мазані.

2)  Доберіть  до  наведених  тлумачень  відповідні  фразеологізми. З’ясуйте, в  яких стилях вони функціонують.
Не йде справа на лад; дратувати кого­небудь; короткий термін; змінювати  поведінку  відповідно  до  обставин;  говорити  про  щось 
незначне,  марнуючи  час;  перехитрити,  ошукати  кого ­ небудь; нічого  не  вартий;  з’ясується  у  майбутньому;  цілком  зрозуміло; 
заплутати  кого ­ небудь;  порушувати  важливі,  актуальні  теми; основа  чого ­ небудь;  те,  що  скеровує  кого­ небудь  у  житті,  чийсь 
розвиток,  діяльність;  зважати  на  що­ небудь,  враховувати  щось; говорити про що­небудь.

Д о в і д к а.  Брати  до  відома;  без  тижня  день;  спіймати  на вудочку;  грати  на  нервах;  вести  мову;  чорним  по  білому;  трима ­
ти  ніс  за  вітром;  збити  з  пантелику;  теревені  правити;  провідна зірка;  покаже  час;  гріш  ціна  в   базарний  день;  кінці  з   кінцями  не 
сходяться; на злобу дня; наріжний камінь.

3)  Замініть  подані  фразеологізми  словами­ синонімами  чи  си­нонімічними  словосполученнями,  а   потім  спробуйте  дібрати 
фразеологізми­синоніми та антоніми. Поясніть відтінки у   лексичному значенні.

Бучу  здіймати,  без  задніх  ніг,  воду  варити,  гав  ловити,  дати ляща,  дати  відкоша,  дати  маху,  спіймати  облизня,  замилювати 
очі,  кирпу  гнути,  копилити  губу,  крутити  носом,  ляси  точити, накивати  п’ятами,  ридма  ридати,  через  пень ­колоду,  походеньки 
справляти, пошитися в  дурні, як кістка в   горлі, як корова язиком злизала.

4)  У  поданих  реченнях  виправте  помилки  слововживання.  Правильні варіанти запишіть.
Слід  відмітити,  що  в  статті  йдеться  мова  про  цікаві  історичні події.
Книжка кинулася мені в  очі своєю строкатою обкладинкою.
Усі присутні в   кінці кінців розсілися.
До  особистого листка по обліку кадрів прикладається справка з  місця  роботи,  виписка  з   протоколу  зборів  трудового  колективу 
та характеристика.
Моє працевлаштування залишається під питанням.
Дякую всіх за те, що прийняли участь у  сьогоднішньому міро­приємстві.
У нього були великі види на майбутнє.
Страйкарі зробили намети в   центрі міста.
Директор  дав  добро  на  заключення  договору  про  оренду  приміщення.

5)  Прочитайте  уривки  з   «Книги  Екклесіаст».  Знайдіть  вислови,  успадковані  сучасною  українською  літературною  мовою. 
До  якої  групи  вони  належать:  прислів’їв,  приказок,  афориз­мів, крилатих висловів? 

Марнота марнот,— сказав Проповідник,— марнота мар­нот: усе марнота. 
Яка користь людині з  усіх її праць, над чим працює вона під сонцем? 
Рід відходить і  рід приходить, а  земля зостається навік. 
Сходить сонце й   заходить сонце, і  на місце своє поспішає, 
Щоб там знову зійти; 
Біжить на південь, кружеляє на північ, кружеляє в  бігу своєму вітер,  
І на круги свої повертається вітер;  
Біжать усі ріки в  море,— а  море не переповниться, 
До  місця, куди ріки біжать,— 
Туди вони продовжують бігти;  
Все  — марудність сама, і  ніхто розповісти не вміє,— 
Дивляться, не наситяться очі, слухають,  не переповняться вуха.
Для всього свій час, і  час кожній справі під небесами:  
Час родитись і  час помирати,  
Час садити і   час виривати посаджене, 
Час убивати і  час гоїти рани, 
Час руйнувати і   час мурувати,  
Час плакати і  час сміятись, 
Час ридати і  час танцювати, 
Час розкидати каміння і   час складати каміння,  
Час обіймати і  час уникати обіймів, 
Час шукати і  час дати загубитись,  
Час зберігати і  час витрачати, 
Час краяти і  час зшивати, 
Час мовчати і  час говорити,  
Час любити і  час ненавидіти,  
Час для війни і  час для миру.
Є зло,— бачив я   під сонцем,—  
Що  від наділених владою йде облуда: 
Глупоту поставлено на високі пости,  
А достойні внизу пробувають. 
Бачив я   на конях рабів 
І князів, які пішки йшли, наче раби! 
Той, хто яму копає,—  
  до неї впаде, 
А той, хто валить мур,—   зазнає укусу змії.

6) Напишіть  твір­ мініатюру  на  тему  «Красне  слово   —  золотий ключ», використовуючи подані нижче прислів’я.
Не  говори, що знаєш, але знай, що говориш.
Добре слово краще, ніж готові гроші.
Яка головонька, така й  розмовонька.
Коли хочеш щось сказати  — перш подумай.
Лихо говіркому, та не добре й  мовчазному.
Говорить, як шовком гаптує.
Хто своєї мови цурається, хай сам себе встидається. 
 

Категория: Разработки уроков | Добавил: panova
Просмотров: 2024 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск