Четверг, 09.04.2020, 20:04
Приветствую Вас Гость | RSS

Словесник

Меню сайта
Время жизни сайта
Статистика

Онлайн всего: 2
Гостей: 2
Пользователей: 0

Методический кейс

Главная » Файлы » Украинский язык » Развитие речи [ Добавить материал ]

10 клас. Образ весни у мистецтві слова, музики, живопису
13.02.2016, 20:08

Тема.                   О, весно! Серце щастя просить! Образ весни у мистецтві слова, музики, живопису

Мета:                      удосконалити   уміння   учнів  аналізувати  поетичні   твори,  визначати

                                 художні засоби,  мовні  прийоми;  розвивати  усне  мовлення,  образне,

                                 асоціативне мислення; уміння будувати  правильні мовленнєві, логічно

                                 завершені вислови;    сприяти    розвиткові   творчих    нахилів     учнів;       

                                 розвивати інтегративні   знання   через    уміння   учнів   встановлювати

                                 міжпредметні зв'язки;  виховувати  естетичний смак,  уміння  і бажання

                                 бачити  прекрасне у звичайному, буденному; екологічну культуру.

Обладнання:         картки   із    завданнями,    тексти    віршів,   комп’ютерна   презентація,

                                фотовиставка   робіт   учнів,   виставка   книжок   (поезій),   репродукції             

                                картин, аудіозаписи.

Тип уроку             урок розвитку зв’язного мовлення

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

     Питання:

  • Назвіть відомі вам засоби художньої виразності (тропи, фігури мовлення).

Доповніть речення:

-   Найулюбленішим тропом поетів є ... (метафора)

-   Лірика, у якій зображено картини природи, називається ... (пейзажною)

Виконайте завдання: визначте, які художні засоби вжито у рядку:

«Чому мене, мов безумця в пітьму, моя печаль жене?» (Фігура мови – риторичне питання; тропи: «мов безумця» - порівняння; «печаль жене» - уособлення).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота у парах. Прочитайте вірші. Вставте пропущені слова.  (Одна частина класу працює над віршем Лесі Українки, інша частина – над віршем Ф.Тютчева).

1. Знов …,   і знов надії

В серці хворім оживають,

Знов мене колишуть мрії,

Сни про щастя навівають.

…     красна! Любі мрії!

Сни мої щасливі!

Я люблю вас, хоч і знаю,

Що ви всі зрадливі…

Леся Українка

(весна, весно)

2. Любовь земли и прелесть года,
…    благоухает нам! —
Творенью пир дает природа,
Свиданья пир дает сынам!..


Дух жизни, силы и свободы
Возносит, обвевает нас!..
И радость в душу пролилась,
Как отзыв торжества природы,
Как бога животворный глас!..

Ф.И. Тютчев

(весна)

  • Всі ви здогадалися,  що вірші Лесі Українки та Ф.І.Тютчева присвячені весні.  І сьогодні на уроці мова піде саме про цю дивовижну пору перетворень.
  • Пропоную вам сформулювати завдання уроку, які слід виконати у його процесі.

Після цього уроку я зможу:

  • пояснити … (значення понять, роль тропів, фігур мовлення у створенні художнього образу);
  • проаналізувати … (поетичний твір, особливості зображення образу весни у різних видах мистецтва);
  • порівняти … (образ весни у різних видах мистецтва, власні думки і відчуття з думками інших);
  • розвинути …  (асоціативне, образне, творче мислення, усне мовлення);
  • виховати  …

ІV. Робота над темою уроку

      У творчості майже кожного поета присутня пейзажна лірика.      

      Особливим періодом  як у природі, так і  в людській душі є весна. Бо це час змін, час розквіту всього живого: трави, квітів,   кущів   і   дерев.     Весна – це “пора нових пісень” (Дж. Р. Кіплінг “Мауглі”) – пісень про радість, кохання, яскраві враження, нові зустрічі.

     Весна прикрашає землю яскравими фарбами: бузковою, волошковою, рожевою, фіалковою,  вишневою. Вона сповнює повітря  млосними ароматами: черемховим, абрикосовим, жасминовим, трояндовим. Весна йде по землі, змінюючи все довкола. Навкруги все оживає, рясніє, буяє!

       (Перегляд відеоряду «Квіти весни» у супроводі музичної композиції Є.Дога з кінофільму «Мой ласковый и нежный зверь»).

  • Питання:

- Які почуття, емоції сповнювали вас під час перегляду  фоторобіт?

(Радість, задоволення, політ душі, легкість. Виникло бажання потрапити у цей чудовий світ природи.)

- Чи вплинула на ваші внутрішні відчуття музика Є. Дога?

(Так. Музика допомогла відчути глибоке емоційне піднесення, душа наче співала разом із звучанням музики. Серце сповнилося неймовірною щирістю. Відчуття краси навколишнього світу переживалося з неймовірною силою.)

  • Складання асоціативного куща «Весна»
  • Які образи, почуття асоціюються у вас зі словом «Весна»?

                                                                 щебетання птахів           бруньки               квітучі луки

                                                                   розквіт                       ВЕСНА              веселий гомін

                                                                  різнобарвність               буяння                нове життя

Традиційним для літератури є ототожнення картин природи з певним настроєм і и станом людської душі.      

  • Складання   асоціативних   пар “ Зміни   внутрішнього   стану   людини   з   приходом   весни ”.

Перед вами словосполучення, що характеризують зміни у природі з приходом весни.

Завдання: напроти кожного словосполучення записати асоціативні відчуття, які виникають у людській душі (зокрема у вашій) зі змінами у природі.

 

Тане сніг

                              Варіанти відповідей

Оновлення життєвих поглядів

Розпускаються бруньки

Серце відкривається для нових почуттів, вражень

Віє весняний вітер

Зміни, перетворення, надії на краще

Пригріває сонце

Душевна теплота, радість

Буяє зелень

Пристрасне бажання жити, діяти

        Поетична мова багата на образи, символи. Поезії вражають глибиною почуттів, пишністю художнього слова. Це досягається завдяки широкому використанню у поетичних творах  засобів художньої виразності – тропів, фігур мовлення.

  • Завдання:  встановити відповідність між поняттями та їх значеннями.

1. Епітет

А Єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій.

2. Порівняння

Б Перенесення ознак одного предмета чи явища на інші на основі подібності або контрасту.

3.Уособлення   (персоніфікація)

В Художнє означення, яке дає образне змалювання  ознаки предмета чи явища, або передає емоційне ставлення до них.

4.Лексичний   повтор

Г Змалювання особливостей предмета, явища, дії способом зіставлення з іншим.

5. Анафора

Д Фігура мови, що полягає в повторенні у певній послідовності звуків, слів або їх частин, висловів для досягнення відповідного  виражально-зображуваного ефекту.

6.Риторичне питання

Е Вид метафори. Образний вислів, у якому ознаки живої істоти або людини переносяться на неживий предмет, явище.

7. Метафора

Є Мовна фігура. Питання, яке ставиться уявному співрозмовникові й не вимагає відповіді.

(Правильні відповіді:  1В, 2Г, 3Е, 4Д, 5А, 6Є, 7Б)

  • Завдання: з поданого переліку засобів художньої виразності  розподіліть у дві колонки тропи і фігури мовлення:

Епіфора, епітет, риторичне питання, порівняння, метафора, лексичний повтор, уособлення, анафора, гіпербола, градація

Тропи

Фігури мовлення

Епітет

Лексичний повтор

Порівняння

Анафора

Метафора

Риторичне питання

Уособлення

Градація

Гіпербола 

Епіфора

 

Аналіз поетичних творів

                             * * *

1      Весна, весна! Как воздух чист!                               1. Виразно прочитайте поезію.
        Как ясен небосклон!
2      Своей лазурию живой                                             2. Назвіть засоби художньої виразності, наявні у вірші.
        Слепит мне очи он.
1      Весна, весна! Как высоко,
2      На крыльях ветерка,                                                                           Відповіді:
3      Ласкаясь к солнечным лучам,                                        1. Анафора
        Летают облака!                                                               2. Метафора

        […]                                                                                 3. Уособлення

4      Что с нею? Что с моей душой?                                        4. Риторичне питання
5      С ручьем она ручей                                                        5. Лексичний повтор
5      И с птичкой птичка!

     С ним журчит,
3     Летает в небе с ней!

                                Евгений Баратынский

                * * *

За рекой луга зазеленели,                                           1. Виразно прочитайте поезію.
Веет легкой свежестью воды;                                      2. Знайдіть у вірші ознаки кольору, звуку, запаху, смаку, відчуттів, внутрішнього стану.
Веселей по рощам зазвенели
Песни птиц на разные лады.                                                  Відповіді:

Ветерок с полей тепло приносит,                                   1. Колір  - "луга зазеленели"
Горький дух лозины молодой...                                     2. Звук   - "зазвенели песни птиц" 
О, весна! Как сердце счастья просит!                            3. Запах - "веет... свежестью воды"
Как сладка печаль моя весной!                                     4. Смак - "горький дух лозины", "сладка печаль"

Кротко солнце листья пригревает                                  5. Відчуття - "ветерок с полей тепло приносит", "дорожки мягкие в саду" 
И дорожки мягкие в саду...                                           6. Внутрішній стан - "сердце счастья просит", "сладка печаль моя", "не пойму, что душу раскрывает"
Не пойму, что душу раскрывает
И куда я медленно бреду!

                                      Иван Бунин

                         * * *

Вже пройшла зима - широко й розлого                               1. Самостійно прочитайте поезію.       
Розлилось навкруг світло і тепло.                                       2. Дайте відповідь на запитання: "Як змінюється настрій людини з приходом весни?"
Веселіє серце в доброго і злого,                                            Доберіть цитати на підтвердження своєї думки.
Лагідніє страдника пахмурне чоло.                                                       Відповідь:

Все цвіте, буяє, все дзвенить, співає,                                   Кожна людина радіє приходу весни, відновленню природи, бо разом з нею оживає людська душа:  

Навіть хмурий наш, хворий наш Париж                                 "Веселіє серце в доброго і злого,
Молодим сонцям радо розкриває                                          Лагідніє страдника пахмурне чоло"
Тисячні обійми червінькових криш.

В мене ж на душі цілий рік весніє,                                      3. Виконайте завдання.      А Знайдіть приклади градації 
Квітне флореаль ласки і тепла,
Мрія коло мрії райдужно ясніє,                                                                        Відповідь:
Пломінь коло пломеню радісно пала.                                    «… цвіте, буяє… дзвенить, співає». 

[…]                                                                                       «Весніє…ясніє…пала.»   

Хай цвіте весна й стигне літа сила,                                        Б  Визначте складне уособлення
Хай за ними йде осінь і зима!                                                                           Відповідь:
Всі чотири пори, мила, ти скрасила,                                      «Хмурий наш, хворий наш Париж
Ти сама краса, ти любов сама!                                              Молодим сонцям радо розкриває / Тисячні обійми червінькових криш.»

                                    Поль Верлен

Випереджувальне завдання

        Учні отримали випереджувальне завдання: опрацювати поезії різних авторів та виписати епітети, якими автори наділяють весну.

  1. Твори яких авторів ви опрацювали?

(Можливі варіанти: Р.Бернса, Ш.Петефі, А.Міцкевича, А.Майкова,Ф.Тютчева, В.Шекспіра, Б.Пастернака, Дж. Байрона, Й.Гете, Ф.Шиллера, С.Єсеніна, А.Фета.)

  1. Назвіть епітети, які використовують автори для створення образу весни.

Весна –

“царівна”, “кохана”, “красо безкінечна”, “вічна”, “ясна”, “пора заручень”, “радість”, “могутність дня й світла”, “пора цвітіння”, “Весна Мартовна Подснежникова, Весна Апрелевна Скворешникова, Весна Маевна Черешникова! ”, “прекрасне дитя”.

Словесне малювання

  1. Уважно прослухайте музичну композицію А. Вівальді “Весна” (учні слухають звукозапис).
  2. Словесне малювання за уявою. Опишіть, які образи, асоціації виникали у вашій уяві під час прослуховування музики. Свої думки висловіть за допомогою уявного мікрофона, розпочинаючи фразу так: “Слухаючи музику Вівальді, я уявив (ла), відчув (ла) …”

(Можливі відповіді учнів:

“Слухаючи музику Вівальді, я уявив (ла), відчув (ла)”:

  •    дзюрчання струмків;
  •    спів птахів і шум вітру;
  •    росинки падають з квіткових пелюсток і листочків;
  •    дзижчання джмеля й бджоли;
  •    переплетіння безлічі звуків природи;
  •    радісний настрій, з яким пробуджується земля;
  •    буяння фарб у природі;
  •    веселу круговерть;

   життєрадісність і оптимістичність.)

Картинна   галерея

        Перегляньте репродукції картин, фотороботи на тему “Весна”. Яке враження вони справляють? Уважно прислухайтеся до власних відчуттів. (Учні переглядають репродукції картин художників І. Остроухова «Рання весна», І.Левітана «Останній сніг», К.Коровіна «Весна», Р.Берггольца «Весняний пейзаж», А.Саврасова «Весна», Б.Кустодієва «Весна» та фотографії, зроблені самими школярами. Перегляд відеоряду супроводжується прослуховуванням музики П.Чайковського «Березень»,  «Вальс квітів»).

1. Поділіться враженнями від перегляду відеоряду.

(Можливі відповіді учнів:

  •    весна дуже різноманітна у різні періоди – від біло-сірих кольорів на початку  

         березня до яскравих у травні;

  •    весна вражає швидкими змінами у природі;
  •    з настанням весни відчуваєш розквіт у душі, хочеться діяти, щось змінювати;
  •    побачені картини можна описати двома словами – неймовірно прекрасно!

   весна, наче жінка, а точніше багато жінок:  скромна і ніжна, примхлива і    

        глузлива,  неповторна, а головне –  завжди прекрасна!).

2.   Чи вплинули на ваші враження від побаченого музичні композиції  П.І.Чайковського  «Березень» та «Вальс квітів»? Поділіться своїми відчуттями.

(Можливі відповіді:

  •    так, відчувалося піднесення в душі;
  •    завдяки музиці, більш яскраво уявлялося кольорове буяння квітів;
  •    музика дуже чітко віддзеркалювала відчуття, емоції і переживання.)

3.    Як співвідносилася мелодія (її  темп, настрій) із зображеннями?

(Музика була співзвучною із зображеннями. Рання весна тендітна, невпевнена, повільними кроками ступає по землі. І це відтворює мелодія Чайковського – спочатку тиха, ніжна, але поступово набирає емоційності і ритмічності.  А “Вальс квітів” передає різнобарвність, неповторність краси весняної природи. Перед нами, наче квітковий карнавал).

4.   Чи можна створити повноту вражень про весну лише силою художнього слова? Яку роль відіграє музика і образотворче мистецтво у сприйнятті художнього тексту?

(Можливі відповіді:

  •  завдяки творам живопису ми можемо не лише уявити той чи інший образ, але й побачити його;
  • можна порівняти свої уявлення з баченням художників;
  • на картинах, фотороботах ми спостерігали різні періоди весни і зображення наче оживали;і ми подумки переносимося у ці чудові куточки природи;
  • завдяки музичним композиціям відчувається неймовірне піднесення у душі;
  • слухаючи музику видатних композиторів, складається враження, що це звуки самої природи);
  • музика віддзеркалює всі зміни у природі.)

Підсумок. Складання сенкану

       На основі власних вражень пов'язаних з приходом весни, емоцій, що викликає ця пора року, складіть невеликі поезії – сенкани.

Зразок

1 рядок   –     ключове   слово

2 рядок   –     2-3 прикметники

3 рядок   –     2-3         дієслова

4 рядок   –     речення-особисте враження

5 рядок   –    слово-висновок

Варіанти  учнівських сенканів

1.  Весна

Синьоока, пишнокоса, зеленава

Змінює, буяє, дивує

Вона – найкраща пора року

Чарівниця

2.  Весна

Барвиста, яскрава, пишна

Квітне, змінюється, вабить

Це дивовижна пора

Красуня

3.  Весна

Юна, весела, яскрава

Росте, цвіте, буяє

Викликає бажання жити

Любов

Питання:

  •  Як ви вважаєте, чому найулюбленішою порою року багатьох поетів є весна?

(Весна – це пора розквіту як у природі так і в людській душі. Жодна пора року не дивує нас таким розмаїттям фарб і ароматів. Разом з весною прилітає вітер змін і у людини з'являється надія на краще. Весна – це пора кохання, коли людське серце відкривається для нових почуттів).

  • Якою постає весна на картинах художників?

(Яскравою, різнокольоровою, різноманітною, дивовижною.)

  • Ви прослухали музичні композиції Вівальді, Чайковського. Не знаючи назв музичних композицій, можна здогадатися, що вони про весну?

(Так. Можна здогадатися за ритмом, поліфонічним звучанням. Ця музика насичена емоційним піднесенням, оптимізмом. Слухаючи музику, відчуваєш нестримний рух, притаманний весні.)

Висновки

Доповніть речення

  1. Весна – ... (прекрасна пора року), що надихає ... (поетів, художників, музикантів) на створення мистецьких зразків.
  2. Для створення  образів поети використовують різноманітні ... (засоби художньої виразності).
  3. У поетичних творах  про весну переважає  ... (радісний)  настрій, ...  (оптимістичний) пафос.
  4. На картинах художників,  фотографіях  весна  постає ...  (у різних проявах). І в усі періоди весняна природа викликає ... (замилування).
  5. “Весняна музика”, створена різними композиторами, також викликає особливі почуття: ... (піднесення, радість, захоплення)

VІ. Домашнє завдання.

Високий рівень.    Написати поезію  про  весну , відтворивши емоції, почуття, які весна

                                викликає.

Достатній рівень.  Написати есе «Пора нових пісень», використавши засоби художньої

                                виразності.

Середній рівень.   Дібрати вірш про весну. Визначити тропи.

Категория: Развитие речи | Добавил: panova
Просмотров: 1061 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии и видеть ссылки на материалы могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт
Поиск